MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Intervalgang

Intervalgang er en motionsform bestående af intervaller, hvor der varieres mellem hurtig og langsom gang. Intervalgang er dog stadig en skånsom motionsform og kan derfor udføres af de fleste - også personer, som ikke tidligere har været aktive, dvs. det kan gennemføres på alle niveauer.



Intervalgang har vist sig at være en mere effektiv motionsform for personer med diabetes sammenlignet med almindelig gang. Selv efter kun to ugers træning kan du forbedre dit blodsukkertal. Skal du have det fulde udbytte af din træning, er det vigtigt, at få din puls op over en tilstrækkelig periode og samtidig have nogle hvileperioder i form af langsom gang.

Hvorfor intervalgang?

  • Forbedrer konditionen
  • Forbedrer kolesterol
  • Mindsker skadeligt fedt omkring organer
  • Har en positiv indvirkning på blodsukkeret
  • Godt alternativ for dig, som ikke kan tåle belastning ved løb
  • Nem motion, som ikke kræver udstyr

Hvordan udføres intervalgang?

Intervalgang foregår ved skiftevis at gå hurtig og langsom gang i 3 minutters intervaller.

De optimale retningslinjer for intervalgang er fem gange ugentligt af én times varighed. 

Start ud med kortere varighed og færre gange, f.eks. 1-2 gange om ugen af 20 minutter. Øg derefter gradvist antal og/eller varighed indtil de optimale retningslinjer er nået. Målet efter de første to uger kan være 3 gange ugentligt af 30 minutters varighed.

Du kan downloade en app på din telefon, som kan holde styr på dine intervaller. Du kan for eksempel downloade appen Circle Timer gratis.

Tre apps, du kan bruge, hvis du træner intervalgang eller løb

InterWalk

InterWalk er en applikation, som tilbyder et let tilgængeligt intervalgangsprogram. Den interaktive træner styrer, hvornår man skal skifte tempo.

Appen er udviklet af Dansk Center for Strategisk forskning i type 2-diabetes i samarbejde med Diabetesforeningen. Du skal oplyse CPR-nummer, da dine data indgår i videnskabelige undersøgelser.

Hent InterWalk i App Store

Appen kan på nuværende tidspunkt ikke hentes i Google Play, da DD2 arbejder på en ny version. Når appen er tilgængelig igen, vil vi informere om det på diabetes.dk

Hvis du oplever problemer med appen, skal du kontakte DD2.

Map my walk

Appen holder styr på dine bevægelser på et kort, så du kan se nøjagtigt, hvor meget du har gået, og hvor mange kalorier du har forbrændt. Appen giver dig også information om din hastighed, din distance og fremskridt.

Hent Map my walk i App Store

Hent Map my walk i Google Play

Endomondo

En dansk udviklet app, der kan bruges til både gang, løb, cykling og andre former for motion. Tracker dine ruter med GPS og giver dig overblik over tiden, du har brugt, distance, hastighed, forbrændte kalorier osv.

Hent Endomondo i App Store

Hent Endomondo i Google Play

Hans Christian tester intervalgang

Vi har testet intervalgang sammen med 72-årige Hans Christian Hansen, der har type 2-diabetes. Motionsformen har vist sig at være ideel, hvis man vil tabe sig og have styr på blodsukkeret.

Læs om Hans Christian, som har testet intervalgang

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes