MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Udstyr

Løbesko

Dit vigtigste udstyr er korrekte løbesko. Ordentlige løbesko sidder ikke bare behageligt, de giver ordentlig støtte, affjedring og passer til det type underlag, du løber på.

Gør dig derfor umage, når du skal købe nye løbesko. Tag dine gamle løbesko med ind i butikken, så ekspedienten kan se, hvordan de er slidt. Det kan give ham eller hende et fingerpeg om, hvilken type løbesko du har behov for, for at opnå maksimal støtte og komfort.

Har du ingen gamle løbesko, har mange sportsbutikker mulighed for at lave en løbestilsanalyse på dig. Vha. et løbebånd og videokamera kan ekspedienten på en enkelt måde se hvilke løbesko, som passer bedst til dig. Forhør dig om muligheden for at få lavet en løbetest i din nærmeste sportsbutik.

Træningstøj

Løbetræning kræver den rette beklædning. Skift de gamle joggingbukser og T-shirts ud med mere løbevenligt tøj. Specielt efterårets våde og kolde vejr samt vinterens kulde stiller krav til en ordentlig påklædning.

Korrekt påklædning handler grundlæggende om muligheden for at justere varmen. Den rette løbebeklædning skal kunne håndtere flere funktioner, bl.a. beskytte dig mod afkøling i starten af din løbetur, hvor du ikke er blevet rigtig varm endnu.

Løbebeklædningen skal også tillade din krop at slippe af med overskudsvarmen, som du producerer under løbeturen. God løbebeklædning håndterer disse krav ved brug af det såkaldte ”tre lags-princip”. Tre lags-princippet benytter tre forskellige lag beklædning, hvorved du let kan op- eller nedjustere varmen.

Det inderste lag
Det inderste lag består af svedtransporterende undertøj. Undertøjet sidder tæt til kroppen og sikrer, at fugten under den fysiske aktivitet transporteres væk fra kroppen og ud til næste lag. Det er dog ikke altid nødvendigt med svedtransporterende bukser, da du normalt ikke sveder i tilnærmelsesvis samme grad på benene.

Svedtransporterende undertøj er lavet af polyester eller uld, som ikke suger fugt. Det vigtigste er, at du ikke benytter bomuld, f.eks. en gammel T-shirt. Bomuld suger fugt til sig, og resultatet bliver en tung og våd T-shirt, der hurtig gør dig kold.

Det svedtransporterende undertøj er ikke særlig varmt i sig selv. Dets funktion er udelukkende at transportere fugt væk fra kroppen, så du holder dig tør og varm. Du finder mange forskellige mærker på markedet. Prøv dig frem og find det, som sidder tæt, men som du samtidig let kan bevæge dig i.

Det mellemste lag
Mellemlaget virker som et isolerende lag, du kan variere. Det er det lag, du lettest kan undvære, når det bliver varmere i vejret. Det hele afhænger af, om du har let til varme og sved, eller om det er koldt, og du gerne vil holde på varmen. Løber du om vinteren, bør du dog beholde et varmt mellemlag, selvom du føler dig varm nok til at løbe uden. Årsagen er, at du meget hurtigere bliver nedkølet om vinteren, hvis du stopper eller holder et hvil.

Det mellemste lag skal bestå af et materiale, som ikke suger fugt. Vælg polyester eller fleece. Sørg for, at trøjen ikke hæmmer dine bevægelser. Anskaf gerne to trøjer af forskellige tykkelser, så du har tøj til kolde og varme dage.

Det yderste lag
Det yderste lag beskytter dig mod vind og kulde. Alt efter årstiden kan du vælge mellem en vest eller en jakke med vindstopper.

Vesten bruger du, når det er knap så koldt. Den er god, hvis du nemt får det varmt, men ikke vil undvære varme og beskyttelse af selve overkroppen. Jakken er til gengæld god, når det er meget koldt eller blæser. Gå efter kunstfiberstof såsom polyester og polyuretan til trøjen og f.eks. polyamid til jakken.

Vælg en jakke, der ikke fylder for meget og let kan pakkes sammen, hvis du ønsker at tage den af og løbe videre uden. Er det varmt i vejret, så tag hellere mellemlaget af i stedet for helt at undlade jakken eller vesten. Tjek temperaturen, før du løber ud på ruten.

Nederst

Normalt er et beklædningslag på benene nok - f.eks. løbetights. Der eksisterer mange forskellige slags tights både med og uden vindstopper samt sommer- og vintermodeller. Søg råd i din sportsbutik. Find et par, som sidder behageligt og tillader god bevægelighed. Er det varmt i vejret, kan tights være i overkanten, og shorts vil være rigeligt. Benklædernes vigtigste funktion er at beskytte dig mod vind og vejr, mens din hud får lov at ånde.

Handsker og hue

Handsker er et must, hvis det er koldt. Dine hænder dur ikke til meget, hvis de er iskolde og stive. Investér derfor i et par gode handsker, der både varmer og er lette i materialet. Køb også en hue med det samme. Er vejret koldt, vil en hue gøre underværker og løbeturen lagt mere behagelig.

Væske

Løbetræning kan være hård og tære på væskedepoterne, så husk at drikke rigeligt med vand. Du kan anskaffe dig et drikkebælte, hvori du har mulighed for at medbringe væske. Medbring også noget sødt til regulering af dit blodsukkerniveau f.eks. juice og druesukker.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes