MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Step

Stepbænken er et ideelt træningsredskab, som du kan have derhjemme, hvor kondition, styrke, koordination og balance trænes og udfordres. Du træner primært dine muskler i ben og balder.

Du kan som alternativ til stepbænken bruge et trappetrin.

Effekten fra øvelserne kommer ved, at du går op og ned ad bænken, dvs. løfter hele din kropsvægt 15-25 cm mange gange i træk - alt efter valg af øvelse.

Hent vejledning til stepøvelser

Du kan købe en stepbænk i vores netbutik

Fordele ved brug af stepbænk

  • Få pulsen op på en simpel måde og træn din kondition
  • Styrker primært dine muskler i ben og balder
  • Lav belastning på leddene
  • Træner din balance
  • Der er uendeligt mange øvelsesmuligheder, hvor nogle er beskrevet nedenstående. Ellers slip din fantasi løs og opfind dine egne trin.

Indstilling af stepbænken


Du kan indstille højden af stepbænken i 3 niveauer – 15 cm, 20 cm og 25 cm efter øvelsesvalg og dit udgangspunkt. Jo højere platform jo hårdere vil øvelsen være.

Skift til anden stephøjde:


Vend steppen rundt og stil den ene fod på stepbænken. Tag fat i det mørkegrå element, og hiv til så den klikkes af. Placer elementerne i den ønskede højde.

Tip: Start med at have stepbænken så lav som muligt – især hvis du har lidt problemer med dine knæ. Når du er fortrolig med steptræningen, er det en rigtig god idé at sætte bænken op i kortere eller længere tid, så du igen bliver udfordret på kondition, styrke og balance. 

Før du går i gang

  • Vælg træningssko eller sko, som sidder godt fast på din fod.
  • Sørg for at der er god plads omkring bænken, så du ikke træder baglæns eller sidelæns ned på noget.
  • Tag noget behageligt tøj på.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes