MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Styrketræning og diabetes 1

Styrketræning er mere end svulmende muskler og kropsdyrkelse. Styrketræning er en effektiv træningsform, som du kan tilpasse dine ønsker og behov. Styrketræning er ikke kun populær i sportens verden, men også blandt motionister, da alle kan nyde godt af træningsformen.

Styrketræning øger din insulinfølsomhed

Studier viser, at der er en tydelig sammenhæng mellem styrketræning og cellers insulinfølsomhed. Når du styrketræner, bliver sukkeret lettere optaget i de trænede muskelgrupper. Det betyder på sigt, at personer med diabetes skal benytte langt mindre insulin i forbindelse med reguleringen af deres blodsukkerniveau.

Udover at du får en øget muskelmasse, øger styrketræning også din blodgennemstrømning i de trænede muskler, kar og væv, så de bedre kan forsynes med ilt under træningen. Studier har påvist, at en øget blodgennemstrømning er forbundet med en forbedring af cellernes insulinfølsomhed i trænede frem for ikke trænede muskelgrupper.

Forskellen mellem styrketræning og konditionstræning

Konditionstræning og styrketræning øger begge kroppens insulinfølsomhed, men på hver deres måde.

Styrketræning giver dig en større muskelmasse, ændringer i fibertyper og en øget blodgennemstrømning i de trænede muskelgrupper. Større muskler og bedre blodgennemstrømning giver en bedre optagelse af sukker og levering af dette til musklerne.

Konditionstræning øger ikke musklernes størrelse. Her skyldes den øgede insulinfølsomhed udelukkende, at den insulinstimulerede glukoseoptagelse stiger pr. kilo væv. Med andre ord medfører konditionstræning, at der ikke skal så meget insulin til for at optage samme mængde glukose, selvom musklen forbliver samme størrelse. Under alle omstændigheder, forbedrer fysisk træning din insulinfølsomhed. Du opnår derfor den bedst mulige effekt ved at kombinere træningsformerne.

Positive effekter

Nedenstående er blot nogle af de mange positive effekter, styrketræning medfører:

  • øget insulinfølsomhed i de trænede muskler (som følge af en bedre blodgennemstrømning og øget mulighed for levering af blodsukkeret til musklerne)
  • bedre kredsløb, herunder blodcirkulation i kar og væv
  • styrkelse af hjerte og lunger
  • vægtreduktion (som følge af større muskelmasse og øget forbrænding af næringsstoffer)
  • øget muskelmasse
  • bedre overskud til daglige gøremål (pga. større styrke og bedre fysik)
  • øget forbrænding
  • styrkelse af knogler (herunder bedre produktion af røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i blodet)
  • udsættelse af muskelvævets naturlige nedbrydningsproces, som er den del af ældningsprocessen

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes