MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Bente tester crossfit

Vi er til prøvetime i træningscenteret Løfteriet i Odense. Bente Pedersen har meldt sig til at lægge krop til styrketræningsdillen crossfit, som de seneste syv-otte år har rullet ind over Danmark fra USA.

Foto: Nils Lund Pedersen

Om testpersonen

Bente Pedersen er 44 år, bor i Ravnebjerg på Fyn, er gift med Per og har to sønner på 15 år og 23 år. Hun er uddannet kontorassistent og læser nu til socialrådgiver. Fik konstateret type 2-diabetes i august 2013 og har siden smidt 24 kilo. Får ingen medicin. Går dagligt 7-10 kilometer med hunden. Bentes langtidsblodsukker (HbA1c) ligger stabilt på 6,1 % (42 mmol/mol). Hun måler ikke selv blodsukker. 

Artiklen er skrevet af Mette Volander, og er bragt i medlemsbladet november 2014.

Træner Daniel Karkov kvitterer, “Det dur du bare til Bente, sådan!”.

Kalorierne ryger af

- Jeg er nysgerrig, for jeg har hørt meget om crossfit. Jeg frygter lidt, at jeg må kravle ud herfra efter timen, siger Bente, og kaster blikket rundt i det rå og fabriksagtige træningsrum. Her hænger de typiske crossfit-rekvisitter: Kettelbells, tykke reb, gymnastikringe i seler og traktordæk til skue i det nøgne og rå lokale.

Efter en opvarmningsrunde med tre øvelser – Bear Walk, hvor deltagerne kravler over gulvet med ben, der sparker skiftevis bagud til hver side, en gang gammeldags kolbøtter og et sæt Spider Crawls, hvor kravlebevægelsen foregår i yderpositionerne a la Spiderman – er Bente svedt varm til dagens program, på crossfit’sk kaldet WOD, Workout Of The Day.

Hidset op af tempoet

Det er to små programmer af fire øvelser. Deltagerne arbejder sammen parvis, moralen er høj, og der grines og uddeles spontan ros mellem dagens seks deltagere, fem kvinder og en enlig mand.

Tip!

  • Acceptér, at du ikke er perfekt i starten
  • Forbered dig på at få ondt i musklerne. Hvis du ikke har trænet før, kan det tage op til tre til fire dage, før ømheden går over. Det bliver bedre med tiden. Hvis ømheden sidder i leddene, og du har ondt hele tiden, også når du sover, kan du have overbelastet leddene. Put is på og bevæg de ømme led uden belastning.
Foto: Nils Lund Pedersen

 

Sådan kommer du i gang

1. Gå på nettet og se om dit lokale motionscenter har crossfit på programmet, eller der findes et egentligt crossfit-center i området.

2. Ring og forhør dig om hold, tider og holdstørrelser. Hør, om centret har en fornuftig tilgang til træningen.

3. Få en gratis prøvetime – og husk her, at en god træner giver dig en god, sjov og givende træning. 

4. Få en ven med – crossfit er en sport, der udøves sammen med andre.

5. Fortæl instruktøren om dine begrænsninger og din diabetes, så træneren kan tage højde for det.  

6. Spørg, hvis du er i tvivl. Hellere det end at gøre ting forkert. 

7. Mål blodsukker før og efter den første time. Så du kan se træningens effekt.

Daniel Karkov viser øvelserne og opstiller tidsrammen. Tiden er vigtig. På den måde kan deltagerne se en ende på øvelserne (lidelserne), og de sidste ti sekunder presser de hinanden for at få ekstra power på. Halvvejs inde i det sidste program kæmper Bente med få musklerne til at trodse mælkesyren, der giver bly i ben og arme:

- Jeg synes, det er hårdt, men meget sjovere end jeg havde regnet med. Det er som at være barn igen, og jeg kan godt lide at lege. Jeg bliver lidt hidset op af tempoet, de andre, stopuret og skiftene mellem øvelserne. Jeg skal hele tiden huske, hvad jeg skal næste gang, siger Bente.

Alle øvelser på nær kolbøtterne har Bente kunnet udføre. Alligevel er hun ikke sikker på, at hun om en måned eller to har sin faste gang i Løfteriet.

- Træningen fejler bestemt ikke noget. Forhindringen er at finde en at følges med, så det er trygt, og jeg holder fast i motivationen. Ellers ved jeg, at det bliver for svært for mig at komme afsted.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes