MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Heidi tester mountainbike

Vi har testet mountainbike sammen med 46-årige Heidi Holtz-Nielsen, der har type 1-diabetes. Inden starten er hun nervøs ved udsigten til de stejle bakker og den lidt rå sport, som da også får en i feltet til at styrte. Men Heidi fik alligevel mod på mere.

Det går over stok og sten, og Heidi er èt stort smil, selv om det var svært overhovedet at komme op på cykle. Foto: Claus Bjørn Larsen

Artiklen er skrevet af Rasmus Løppenthin, og er bragt i medlemsbladet maj 2015. 

Midt på den stejle bakke må Heidi give op. Hun kan ikke længere holde gang i pedalerne, så hun står af cyklen og trækker det sidste stykke op. Det er en råkold lørdag formiddag, og Diabetes er taget med 46-årige Heidi Holtz-Nielsen i Geel Skov ved Holte for at teste mountainbike. Inden starten var hun en smule nervøs:

Om testpersonen

Heidi Holtz-Nielsen er 46 år og bor i Virum. Hun er sygeplejerske og har haft type 1-diabetes i syv år. Har insulinpumpe og glukosesensor. Hendes langtidsblodsukker (HbA1c) lå senest på cirka 7 % (53 mmol/mol). Mor til to piger, hvoraf den ene også har type 1-diabetes. Heidi er ikke vant til at dyrke hård motion, men elsker at vandre og går ofte lange ture på op til 20 kilometer.

– Jeg har faktisk en mountainbike stående hjemme i kælderen, men jeg har kun kørt på grusvej, fordi jeg ikke har turdet køre inde i skoven. Så jeg glæder mig virkelig til at prøve det, selv om jeg vist er lidt nervøs.

Hun har også lidt svært ved overhovedet at komme op på cyklen, så cykelhandler Lennie Kristensen justerer sadellængden en smule i butikken i Holte, så Heidi kan føle sig mere komfortabel. Så er hun klar.

Tid til chokolade

Heidi skal køre sammen med et rent damehold, der cykler hver weekend i skovene omkring Holte Station. Der er plads til alle, og man venter på dem, som har svært ved at følge med. Heidi klarer sig rigtig godt. Hun går til opgaven med stor ildhu og demonstrerer, at hendes mange vandreture har givet en fin grundform. Især i begyndelsen har hun dog lidt problemer med teknikken. Heidi sidder for langt fremme på sadlen og kompenserer ved at bruge bremsen lidt for aktivt på nedkørslerne.

– Men det er helt normalt, at nybegyndere skal bruge noget tid på at lære det tekniske, forklarer Jacob Larsen, som er træner i Dansk Mountainbike Klub.

Heidis blodsukker

  • Før mountainbike
    9,2 mmol/l
  • Under
    7,7 mmol/l
  • Efter
    6,4 mmol/l

Om natten faldt Heidis
blodsukker til mellem
3 og 4.

Derfor stopper holdet jævnligt for at demonstrere og lave øvelser. Hvordan bremser man uden at skride eller blokere? Og hvordan får man bagdelen op over små, skrappe stigninger? På et af stoppene tjekker Heidi sin pumpe og glukosesensor, der konstant viser, hvad hendes blodsukker ligger på. Hun har justeret pumpen, så den kun afgiver 75 procent af den normale mængde insulin. Hun vil gerne ligge mellem 7 og 9 under træningen og startede dagen på 9,2, men er nu nede på 7,7 og tager en chokoladebar.

– Jeg ved af erfaring, at når først mit blodsukkerbegynder at falde, så er det, fordi det er på vej ned. Derfor spiser jeg lidt allerede nu for at være på den sikre side, siger Heidi, der også udviser forsigtighed på sadlen.

Hun kører ikke med livrem og seler, men kender sine begrænsninger og står over, da gruppen skal over et lille plateau, som ender med et hop på omkring en meter nedad. Og det var klogt. 

En rytter styrter

Selv erfarne ryttere har problemer, og en enkelt mister fuldstændig kontrollen og lander med kroppen først og cyklen i hovedet efterfølgende. Der sker ikke noget alvorligt, men episoden skræmmer alligevel.

– Puh ha, det er sådan noget, som virkelig kan gøre mig bange for den her sport. Men heldigvis kan man jo gøre tingene i sit eget tempo, siger hun.

Og den er de andre på holdet med på. Frem for at miste tålmodigheden med den nye pige i mountainbike-klassen, er de meget opmærksomme og coacher og motiverer Heidi gennem de to timers skovkørsel.

– De er simpelthen så søde, siger Heidi, der også ender med at rykke sine egne grænser en smule.

Tilbage ved den stejle stigning giver trænerne hende nemlig en lille peptalk. Husk at sidde rigtigt på sadlen, gå i lavere gear. Og så forsøger hun igen. Hun skal omtrent 20 meter stejlt nedad og herefter op i et minefelt af rødder, grene og mudret jord. Heidi sætter af, får god fart nedad og udnytter herefter den lavere gearing til at holde pedalerne i sving hele vejen til toppen.

– Det har simpelthen været en kæmpe oplevelse. Det er virkelig sjovt, og jeg bor jo ret tæt på, så jeg skal helt sikkert køre med dem igen. Jeg har jo allerede cyklen derhjemme!

De andre ryttere var gode til at vente og hjælpe Heidi undervejs. Foto: Claus Bjørn Larsen
  • Hvad er mountainbike?

    Mountainbike er en teknisk krævende disciplin, der typisk foregår i skove med et stisystem og mange små, stejle stigninger. Cyklen har robuste, brede dæk og stærke fjedre, der nedsætter stødmodstanden fra det ujævne underlag. Danmark har stolte traditioner inden for sporten og har produceret flere verdensmestre i mountainbike.

  • Effekt
    Godt for blodsukkerregulering, kredsløb og hjerte. De mange bakker giver en masse små intervaller, som virkelig vil forbedre din kondition. Styrker benmuskler og balance. 

  • Plus 
    Mere skånsomt for led, knæ og ryg end eksempelvis løb.

  • Minus 

    Kan være hårdt for håndled og skuldre. En teknisk krævende sport, og styrt er derfor ikke ualmindelige. Samtidig kan du godt få ondt i bagdelen af de mange timer i sadlen. Korrekt indstilling af styr og saddel er vigtig.

  • Udstyr 
    Mountainbike er ikke en billig sportsgren. En god startcykel ligger på omkring 8.000 kroner. Herudover skal du bruge en god hjelm, cykelshorts med pude til bagdelen og en lille taske til lappegrej, mad, drikke og måleudstyr. En god idé er en drikkeholder med dunk på cyklen.

Sådan kommer du i gang

1. Find nogen at cykle sammen med. Så er det nemmere at holde fast i træningen – og du kan blive vejledt af mere erfarne kørere eller en decideret træner i den teknisk krævende sport.

2. Skift gear! Terrænet i skovene er meget omskifteligt, så det er vigtigt, du vænner dig til hele tiden at justere gearingen.

3. Øv dig i at køre nedad. Det kan føles lidt angstprovokerende, men er du rutineret, er det noget af det sjoveste. Tricket er at skubbe bagdelen tilbage i sadlen og bruge bremsen behersket.

4. Mål dit blodsukker under træningen og hyppigere, end du plejer, i døgnet efter. Husk at have hurtige kulhydrater med på turen.

5. Vent med klikpedalerne. Det er for meget i starten også at have fødderne låst fast. Senere øger klikpedalerne oplevelsen og giver bedre kontrol på nedkørslerne.

Tip
Få gode råd til træning og teknik og find de bedste ruter på mountainbike på naturstyrelsen.dk. Søg efter naturoplevelser/ aktiviteter/mountainbike


Kilder:

  1. Lennie Kristensen, tidligere professionel cykelrytter og indehaver af Davinci-cykler i Holte.
  2. Jacob Larsen, træner, Dansk Mountainbike Klub.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes