MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Peter tester fodbold

Vi har testet motionsfodbold med 63-årige Peter Rytter, som var noget bekymret for, om han kunne holde til det. Det kunne han – og han nød, at der var fokus på glæden ved bolden og ikke de hårde tacklinger.

Foto: Claus Bjørn Larsen

Artiklen er skrevet af Rasmus Løppenthin, og er bragt i medlemsbladet september 2015.

– Jeg er lidt bekymret for, om kroppen kan holde til det. Jeg har godt nok spillet før, men det er længe siden, så det kan jeg dårligt huske, siger han.

Idrætsforsker og træner Marie von Ahnen Hagman inddeler de 12 spillere i to hold, hvorefter de spiller fire små kampe af 12 minutter.

– Vi vil gerne sikre os, der hele tiden er god intensitet. Og så gør vi det klart, at de ikke skal lave hårde tacklinger og råbe af hinanden. Der skal være plads til alle, siger hun.

Peter får en gul trøje på og efter at have været nede 0-2, kommer hans hold tilbage og går til den første pause med 2-2.

Bekymret for hjertet

Alligevel hænger Peter lidt med hovedet med hovedet.

– Jeg kan godt mærke, at jeg ikke har fået dyrket så meget intervalgang på det sidste. Jeg kan ikke rigtig få benene til at gøre, som jeg gerne vil, siger han.

Men det er meget tydeligt, at Peter har spillet fodbold før. Han tager bolden godt til sig og har blik for at sprede modstandernes kæder ved at spille en holdkammerat på fløjen eller lave stikninger i dybden. En enkelt gang er han også ved at helflugte bolden i mål efter et indlæg fra højre. Modstandernes målmand agerer dog succesfuldt sprællemand og får parreret.

Træner og idrætsforsker, Marie von Ahnen Hagman, i tæt kamp med Diabetes' forsøgsperson. Foto: Claus Bjørn Larsen.

– Måske er det, fordi jeg ikke er så komfortabel med at få pulsen så meget i vejret, som man gør under en fodboldkamp, siger han.

Peter fik konstateret type 2-diabetes i 2008 og har siden været ret velreguleret. Han har dog oplevet lidt hjerteflimmer, som han tror, er opstået på grund af diabetes.

Effekt
Godt for kredsløbet og forebygger hjerte-kar-sygdomme. Samtidig tyder studier på, at fodbold forbedrer langtidsblodsukkeret mere end motionsformer som løb og cykling. Forklaringen skulle være, at fodboldspillere har det så sjovt med at jagte bolden, at de “glemmer”, hvor højintenst de arbejder.

Plus
En sjov motionsform, som ofte giver et godt kammeratskab. Der er nogen, som mangler dig, hvis du ikke dukker op. Derfor kan det være nemmere at komme af sted.

Minus
Fodbold bliver ofte spillet som en kontaktsport med mange skulderskub og glidende tacklinger. Kan give en del skader.

Udstyr
Fodbold er ikke en særlig dyr sport. Du kan ofte finde et par fine støvler til en 4-500 kr., sokker til omkring 70 kr. og benskinner til mellem 100-200 kr.

Kilder: Motionskonsulent i Diabetesforeningen Kirsti Pedersen og cand. scient. i humanfysiologi Marie von Ahnen Hagman

– Siden har jeg ikke været så tryg ved de der højintense løb. Det har sat sig i mig, at jeg har haft problemer med hjertet, forklarer han.

– Det kan jeg godt forstå, siger træner og forsker Marie von Ahnen Hagman.

– Men som du selv siger, så skal du ikke være bange for det. Det handler også om tilvænning. Hvis ikke man er vant til at have en høj puls, så kan man godt blive nervøs og frygte, at der er noget galt. Men at blive voldsomt forpustet og måske øm dagen efter, det er kun sundt. Det skal man slet ikke være bange for, siger hun.

– Jamen jeg ved jo godt, du har ret. At det er lidt irrationelt, at jeg har den frygt. Men det er svært at give slip på den, og derfor føler jeg mig bedre tilpas ved eksempelvis at svømme eller lave intervalgang i skoven, svarer Peter.

Faktisk ret sjovt

Efter de fire gange 12 minutter har ingen rigtig styr på, hvad kampen mellem de to hold endte, men folk bliver enige om, at det nok endte uafgjort. Det er tydeligt, de ikke spiller for at vinde for enhver pris.

Nede bag det ene mål står Peter med ryggen foroverbøjet og hænderne på lårene. Men han smiler.

– Jeg er godt nok færdig, men der er en rigtig god stemning på holdet. Der er ingen, der råber af hinanden, og de passer på hinanden. Det kan jeg rigtig gode lide. Det er jo faktisk ret sjovt.

Sådan kommer du i gang

  1. Langt de fleste byer har én eller flere fodboldklubber, men det kan være en udfordring at finde et hold for granvoksne mænd. Prøv derfor at kontakte din regionale afdeling i DBU (Dansk Boldspil-Union) eller DGI (Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger) for at høre, hvad der er af muligheder i din aldersgruppe.
  2. Prøv at finde et hold, som har samme ambitioner som dig selv.
  3. Lad være med at forfalde til at tonse bolde på kassen, inden du er varm. Vær tålmodig og varm ordentligt op.
  4. Stræk ud. Der er generelt enighed om, at udstrækning gør én mere smidig.
  5. Hvis du har mod på det, kan det være en god idé at styrketræne ben og knæ. 10 minutter 2-3 gange om ugen er rigtig godt. Det forebygger skader  – især hvis du ikke er vant til at løbe.
  6. Tip: Diabetesforeningen har et samarbejde med DBU om at starte fodbold for mænd med type 2-diabetes over hele landet. Kunne du tænke dig at være med til at starte et hold? Så kontakt frivillighedskonsulent Miriam Munksgaard på mim@diabetes.dk

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes