MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Hans Christian tester intervalgang

Vi har testet intervalgang sammen med 72-årige Hans Christian Hansen, der har type 2-diabetes. Motionsformen har vist sig at være ideel, hvis man vil tabe sig og have styr på blodsukkeret. Næsten alle kan være med – også Hans, der tidligere har haft en kompliceret fodlidelse.

Hans Christian Hansen går intervalgang for første gang - her sammen med Jytte Hansen, Bente Olsen, Karsten Felsvang og Jim Jakobsen. Foto: Claus Bjørn Larsen

Om testpersonen

Hans Christian Hansen, 72 år. Har haft type 2-diabetes i 13 år. Får Janumet. Langtidsblodsukker på 48 mmol/mol (6,5 %). Er gift, har en søn og to børnebørn. Bor i København. Tidligere direktør i et finansieringsselskab. Er ivrig sejler, går på jagt – og tager som regel trappen til 5. sal, hvor han bor. Har siddet i kørestol i halvandet år på grund af en charcot-fod, hvor knoglerne i foden smulder. Først i 2008 kunne han smide specialstøvlen (en såkaldt AirCast-støvle, der minder om en skistøvle), der fikserede hans fod.

Artiklen er skrevet af Helen H. Heidemann, og er bragt i medlemsbladet februar 2015.

Vi indhenter førerfeltet, da de går i langsomt tempo. Hans er spændt på, hvordan den tre kilometer lange intervalgang vil forløbe.

- Jeg har ingen anelse om, hvor stor en opgave det vil blive for mig, og hvordan mine kræfter er, siger han inden den hektiske start.

Da vi når vores gruppe, er han forpustet og helt klar til at gå langsomt. Og det er ikke altid let. Intervalgang består af skiftevis tre minutter med hurtig gang og tre minutter med langsom gang. Og langsomt er virkelig langsomt, når man er i begynder-fasen.  På et tidspunkt må lederen af gruppen, Jim Jakobsen, råbe højt:

- I går for hurtigt! I skal gå langsommere! I skal slentre!

Tabte 20 kilo

Jim Jakobsen, der også er formand for lokalforeningen i Allerød, er en af de første herhjemme, der begyndte at gå intervalgang. Sammen med flere andre i intervalgangsgruppen i Allerød, har han deltaget i videnskabelige forsøg på Rigshospitalet, der har dokumenteret, hvor effektfuld intervalgang er, når man har type 2-diabetes.

Jim på 50 år er selv et godt bevis. Han har tabt 20 kilo, siden han begyndte at gå intervalgang for to et halvt år siden, og faktisk er hans blodsukkertal i dag så fine, at han ikke længere kan deltage i kliniske forsøg som diabetiker.

- Alle kan gå intervalgang, fastslår Jim. 

Gang tilpasset ens eget niveau

Sådan kommer du i gang

  • læs mere på InterWalk.dk og  på diabetes.dk
  • download InterWalk-appen til din iPhone, iPod eller android-telefon

Om InterWalk-appen

  • Appen er udviklet af DD2: Dansk center for strategisk forskning i type 2-diabetes.
  • Den første gåtur er en tilpasningstest, hvor dine personlige indstillinger bliver installeret. En stemme guider dig derefter til at gå langsomt og hurtigt tempo i tre minutter ad gangen i et tempo tilpasset din nuværende fysiske formåen.

    InterWalk kan løbende tilpasse intervalgangen til et niveau, der passer dig og bliver på den måde din helt egen personlige vejleder. InterWalk-appen fungerer samtidig som skridttæller.
  • For at brugen appen skal du indtaste dit CPR-nummer. Det skal du, fordi forskerne i intervalgang bruger dine informationer til at undersøge, hvordan intervalgang bruges.

    Forskerne vil løbende forfine appen og udbygge de råd og den vejledning om intervalgang, der giver størst effekt. Omkring 10.000 har i dag oplyst deres CPR-nummer og kan bruge appen. Har du problemer med din app, kan du skrive spørgsmål til info@interwalk.dk. Du kan også gå på Diabetesforeningens hjemmeside diabetes.dk, hvor der er en manual til appen.

Idéen bag intervalgang er nemlig, at man går i et tempo, der er fuldstændig tilpasset ens eget niveau.

Til det formål er der udviklet en app til både android og smartphone. Man downloader appen og installerer programmet, som på den første gåtur indstilles efter ens eget tempo. For eksempel bliver man bedt om at gå så hurtigt, man overhovedet kan.

Når man bruger appen, vil en stemme guide en til at gå henholdsvis langsomt og hurtigt – i et tempo tilpasset ens nuværende fysiske formåen. Alle på holdet i Allerød har på denne formiddagstur deres InterWalk-app i gang, men på lydløs.

Der er tre hold i Allerød, der går intervalgang to gange om ugen: Begynder-tempoet, hvor Hans er med, et turbo-gåhold og et løbe-lunte-hold, som også bruger appen.

Hans skal stramme sig an for at følge med sit hold.

- Når jeg går det hurtigste, jeg kan, så stivner mine muskler. Det er en fysisk behandling ud over det sædvanlige, vil jeg sige!

Den fik pedal!

Undervejs bliver der pudset næse flere gange, og i mål må Hans tage hue og handsker af. Han fik varmen og giver sig god tid til at strække ud.

- Den fik godt nok pedal ned ad vejen her til sidst! Det var lige før, mine skøjter ikke kunne følge med, og jeg kan mærke det i mine lår, især venstre lårmuskel. Men mærkværdigvis kan jeg ingenting mærke i min højre fod, som jeg har haft store problemer med. Mine ben er trætte, men det var en rigtig god oplevelse, der sætter gang i hele kroppen, kan jeg mærke!

Dagen efter fortæller Hans, at hans højre fod stadig har det glimrende, og at han glæder sig til at gå intervalgang på egen hånd.

- Det tiltaler mig virkelig, at jeg kan downloade en app og gå præcis, når jeg har lyst, og hvor jeg har lyst. Og når man går alene, er det jo netop i det tempo, der passer bedst til lige præcis mig. Det glæder jeg mig meget til.

- den fik godt nok pedal ned ad vejen her til sidst, griner Hans, der tager sig til lårerne efter endt gåtur.

Hans´blodsukker

Før intervalgang: 9,8 mmol/l

Efter intervalgang: 6,7 mmol/l

Intervalgang - hvad er det?

Gang i skiftevis hurtigt og langsomt tempo i tre minutters intervaller. Du får pulsen op og ned konstant. Det betyder, at du er i stand til at træne med høj puls og intensitet i længere tid totalt set sammenlignet med, hvis du går i samme tempo hele tiden.

Effekt

  • forbedret kondition
  • vægttab, især tab af fedt om de indre organer
  • bedre blodsukkerregulering

Videnskabelige forsøg peger på, at dit energiforbrug efter intervalgang er større end energiforbruget efter normal gang. Det er tilfældet, uanset at energiforbruget undervejs ved intervalgang og almindelig gang er det samme. Noget tyder altså på, at der er en større såkaldt efter-forbrænding, når du intervaltræner.

Plus

Du går i et tempo, der er indrettet præcis efter din egen formåen, når du bruger InterWalk-appen. Du kan løbende justere niveauet. Du kan gå intervalgang præcis, når du har lyst og hvor som helst.

Minus

Det kan virke kompliceret med en app, hvis du ikke er vant til teknisk udstyr. Du kan også intervaltræne uden appen, men det kræver et vist kendskab til træning.

Er du i rigtig god form, får du mindre gavn af intervalgang og vil få mere ud af at løbe interval.

Udstyr

Nogle gode sko og tøj, du har det behageligt i.


Kilde: Læge, ph.d. Kristian Karstoft, Rigshospitalet

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes