MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Lars tester golf

55-årige Lars Rosenquist, der har type 1-diabetes, måtte erkende, at golf er en hel del mere motion, end man umiddelbart skulle tro. Han lagde kræfter, koncentration og – skulle det vise sig – blodsukker – til en omgang golf for nybegyndere.

Lars Rosenquist er 55 år, bor i Valby og er alenefar til en datter på 14 år. Han er uddannet it-assistent, men lige nu arbejdsløs efter langtidssygemelding med diabetesstress og begyndende neuropati. Har haft type 1-diabetes i 41 år. Bruger insulinpumpe og blodsukkersensor. Hans langtidsblodsukker (HbA1c) ligger på 7,5 % (59 mmol/mol). Dyrker ikke motion systematisk, men cykler, går og tager en svømmetur i ny og næ. Foto: Claus Bjørn Larsen

Artiklen er skrevet af Mette Volander, og er bragt i medlemsbladet september 2014.

Lars' blodsukker

Billede mangler

Lars’ blodsukker

Før golf:
7,9 mmol/l


Efter 45 minutters slagtræning:
6,5 mmol/l


Efter to en halv time:
Sensor viste 3,8 mmol/l. Det
almindelige blodsukkerapparat
viste 2,2 mmol/l

Lars Rosenquist oplever et af sine velkendte blodsukkerfald efter to en halv times begyndergolfspil. Under den grundige instruktion i korrekt golfkøllegreb, sving og håndledssvirp og en runde på Nivå Golfklubs kuperede ni huls bane, er hans blodsukker ifølge sensoren faldet fra 7,9 til 3,8, og Lars kan tydeligt mærke, at blodsukkerfaldet fortsætter. Han tager en chokoladekiks og bemærker, at det er godt, at vi næsten er færdige – han skal have nogle hurtige kulhydrater.

Dramatisk blodsukkerfald

Ti minutter senere får Lars Rosenquist målt sit blodsukker rigtigt– det er 2,2, og han ved, at der skal reageres hurtigt. En juicebrik og tre chokoladekiks får han omsat, og krisen er ovre. Der er styr på blodsukker og insulin, men for Lars er læren klar:

- Jeg skal blive bedre til at få skruet ned for insulinpumpen, når jeg dyrker motion, hvor jeg er usikker på min bagkant. Hvis jeg havde spist en rugbrødsmad eller havde skruet min insulin ned til 70 procent lige før klokken 11, hvor vi gik i gang, var mit blodsukker ikke faldet så drastisk.

En dygtig duo

Forinden er gået tre timer i selskab med hans 23-årige nevø Oliver. Begge blev grundigt og engageret instrueret af golftræner Nicolas Riiber, der både spiller og instruerer under de knap to en halv time, som det tager trioen at gå banens ni huller. Begge nybegyndere kommer hurtigt efter den drilske golfteknik og rammersnart golfboldene, som med ikke særligt mange kræfter i slagene flyver både langt og højt udover banen. Da scorekortet gøres op, har Lars Rosenquist gået banens 9 huller i 44 slag. Klubbens krav til at komme på et kursus i at spille på den store 18-hullers bane er, at man kan gå de 9 huller på under 54 slag – så Lars Rosenquist stråler:

Sådan kommer du i gang

  1. Kontakt din lokale golfklub eller en klub, du har hørt godt om. Se danskgolfunion.dk
  2. Hold øje med de gratis åbent hus-dage og gratis begyndertimer, som de fleste klubber jævnligt har.
  3. Alternativt tag fat i klubbens sekretariat/træner og aftal tid til instruktion eller en decideret prøvetime.
  4. Efter instruktion i slag og greb er det tid til at få en fornemmelse af, hvad golf er. Det kan du få på en kort bane.
  5. Når du kan gå banen på 9 huller på under 54 slag, er du klar til at tage et golfkursus.
  6. På kurset lærer du mere om teknik, spillets regler og de særlige etiketteregler på golfbanen.
  7. Med kursusbeviset i hånden er du klar til at spille golf på de rigtige baner. Golfsportens særlige handicapsystem gør, at spillere på alle niveauer kan spille sammen.

- Jeg har fået blod på tanden. Golf er drønsjovt og en rigtig god
måde at være sammen på. Man får frisk luft og en hel del mere
motion, end man lige tænker over, siger han, der sagtens kunne
forestille sig en ny tur på golfbanen snart igen.

- Men økonomien plus det, at jeg ikke har bil og ikke umiddelbart
nogen at spille med, gør det svært. Men jeg er blevet motiveret.
Jeg har fået mod på at begynde på en regulær sport – måske kajakroning. Motion og frisk luft – det virker, får tankerne væk og er
opløftende på humøret!

Plus

Lavintensiv sport, som alligevel giver mange timer i motionsbogen. Skånsomt for led og muskler. God træning for tålmodigheden, ens stressniveau og mentale udholdenhed. Du kan problemfrit have mad og diabetesudstyr på dig.

Minus 

Ved forkert kropsstilling eller for hård træning kan man få ondt i sener og muskler i især arme og til dels sider/ryg som følge af det vrid, golfslaget kræver af kroppen. Benyt dig af en træner, så greb og slag bliver korrekte og rådfør dig med læge eller fysioterapeut, hvis du har rygproblemer. Kræver god tid – typisk fra to til fire timer.

Foto: Claus Bjørn Larsen

Udstyr

Golf handler ikke om stil og dresscode. Tag noget behageligt tøj på og fornuftige sko. I de fleste golfklubber kan du låne det nødvendige golfudstyr, indtil du selv er klar til at købe dit eget. Et brugt golfsæt kan købes for 500 kr. og et nyt begyndersæt fra omkring 1.500 kr. og opefter. Et medlemskab af en golfklub koster typisk 5.000 kr. om året. 

OBS!

En tur på en ni hullers runde golf varer cirka to timer og 15 minutter. 18 huller kan gås på fire timer og 30 minutter. Overvej om du skal tage mindre insulin end sædvanligt inden turen. Medbring snacks som figenstang, frugt og husk druesukker og gerne en bolle eller rugbrødsmad. Husk også at drikke vand undervejs.

Kilder: Dansk Golfunion. Golftræner Nicolas Riiber, Nivå Golfklub. Runsweet.com/golf

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes