MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Håndboldfitness

– Jeg gætter på, jeg bliver lidt rød i hovedet, sagde Jytte Rasmussen umiddelbart før, hun kastede sig ud i en times håndboldfitness. Det blev hun.


Jytte tester håndboldfitness [00:59]

Vi er i Ringe på Midtfyn, og i den lokale hal står der håndbold på programmet. Ti små drenge er ved at afslutte deres træning og overlader gulvet til otte kvinder, der kunne være deres bedstemødre.

Det er håndboldfitnessholdet, der samles. Bortset fra Conny, der nu skal passe børnebørn hver torsdag, er det stort set hele grundstammen, der er dukket op. Både Helga og Inge Lise og alle de andre, der har kendt hinanden i mange år.

Om testpersonen

Jytte Rasmussen

68 år, har haft type 2-diabetes i tre år. Har arbejdet som lægesekretær og ergoterapeut, men er nu pensionist. Får ingen medicin. Bor i Odense, hvor hun er instruktør i Diabetesforeningens motivationsgruppe.

Jyttes blodsukker:
Før træning: 6,9
Efter træning: 9,2
(en time senere 7,9)

Der er dog et enkelt nyt ansigt i flokken. Det er 68-årige Jytte Rasmussen, der har type 2-diabetes, som har fået lov til at være med for at teste det relativt nye motionstilbud for Diabetes.

– Jeg aner ikke, hvad jeg går ind til. Men jeg er glad for, det er noget med en bold. Jeg har tidligere spillet både basket og håndbold, så jeg tror, det bliver sjovt. Og så bliver jeg nok lidt rød i hovedet, forudser Jytte Rasmussen.

Abba-tema

Håndboldfitness er ganske rigtigt "noget med en bold". Men det er også alt muligt andet, og det står klart, da træner Dorte Rosenfeldt – i sin tid krumtap på byens hold i første division – kommer slæbende med både kegler, hulahopringe, gulvklude, hockeystave og en iPad med popmusik.

– I dag kører vi Abba-tema, råber Dorte og sætter gang i opvarmningen, som starter med let løb.

Og "Mamma mia, here we go again, my my, how can I resist you. Mamma mia, does it show again …" får det bedste frem i Jytte. Som en anden vårhare lægger hun sig forrest i feltet, og hun er stadig fuld af energi, da løb bliver erstattet af armsving og knæbøjninger. Derefter venter en fangeleg, som afløses af et stafetløb, hvor kvinderne glider afsted med gulvklude under deres kondisko.

Om håndboldfitness

  • Håndbolden er i centrum. Banen er forkortet, bolden er blød, de hårde tacklinger er taget ud, og man skal ikke forpligte sig til at spille kamp.
  • Håndboldfitness er målrettet aldersgruppen 30+ og udmærker sig ved, at det er fitness i fællesskab. Træningen målrettes i høj grad deltagerne på det konkrete hold.

Sådan kommer du i gang

Landet over er der omkring 83 små og store håndboldklubber, der tilbyder håndboldfitness. Find
den nærmeste klub på hjemmesiden www.bevaegdigforlivet.dk/haandbold.

– Puh, nu er det ved at være hårdt, indrømmer Jytte, lige før hun får stukket en hockeystav i hånden.

Hun når at score en enkelt pind, før der står basketball på programmet. Det er hendes gamle favoritsport, men hun er efterhånden så brugt, at hun ikke har kræfter til at løfte bolden op i kurven, da hun pludselig står med aftenens største scoringsmulighed mellem sine hænder. To gange rammer hun underkanten af kurven og kan ikke lade være med at grine af sig selv.

Hulahopskud

Men hun giver ikke op. Tværtimod klør hun i den grad på, da håndbolden venter som sidste disciplin. I en af sine første aktioner fælder hun Inge Lise, som falder til jorden med et brag. Først derefter får Jytte at vide, at fysisk kontakt faktisk ikke er tilladt i håndboldfitness. 

Til gengæld må man gerne drible. Men det er bare svært. Der spilles nemlig med en blød streetbold, så da Jytte – ligesom i gamle dage i Stjernen i Odense – slår bolden i jorden for at drible forbi en modstander, bliver den liggende på jorden. Og det hele ender i noget, der minder om et hulahopskud.

– Hvor har det været sjovt. Og hvor har det været hårdt, siger Jytte, da den timelange seance er overstået, og hun med blussende røde kinder forsøger at få kontrol over vejrtrækningen.

Foto: Nils Lund Pedersen

Brug for at slappe af

I den bedste af alle verdener var hendes blodsukker faldet efter de 60 minutter. Men det er steget fra 6,9 til 9,2. Det kan skyldes, at hun har dyrket motion med høj intensitet og puls, som sætter gang i stresshormonerne. Derved sendes der mere sukker ud i blodbanen, så musklerne har noget energi at trække på.

Det er helt normalt og bekymrer ikke Jytte – og et par timer senere er hun i balance igen.

– Da jeg fik konstateret diabetes, vejede jeg 25 kilo mere, end jeg gør i dag, men kostomlægning og motion har betydet rigtig meget. Jeg spiser sundt og går regelmæssigt til gymnastik og badminton og har hverken brug for at tage medicin eller tjekke mit blodsukker hver dag. Men lige nu har jeg bare brug for at slappe af. Det er længe siden, jeg har brændt så meget energi af på så kort tid…

FAKTA Forener både konditions- og styrketræning, med fællesskab, holdånd og 3. halvleg med hygge og snak.

EFFEKT Effektiv motion for kredsløbet, der forbedrer din kondition. Giver også større muskler og stærkere knogler.

PLUS Alle kan være med. Du tilpasser indsatsen efter dit eget niveau.

MINUS Du skal passe på ryggen samt fod- og knæled. Løb på halgulv kan være en belastning.

UDSTYR Du medbringer indendørs kondisko og helt almindeligt træningstøj. Husk også vand og eksempelvis druesukker eller juice i tilfælde af lavt blodsukker.

Kilde: Motionskonsulent Kirsti Pedersen, Diabetesforeningen

Husk 5. januar er det Håndboldens Dag, hvor du kan komme ud og prøve håndboldfitness mange steder i landet.

Artiklen er skrevet af Morten Bruun, og er bragt i medlemsbladet november 2018.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes