MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Helena tester zumba

42-årige Helena Pedersen, der har type 2-diabetes, har testet zumba.

Om testpersonen: Helena Pedersen er 42 år og bor i udkanten af Odense. Fik konstateret type 2-diabetes i 2012. Får metformin. Hendes langtidsblodsukker (HbA1c) lå senest på 6,9 % (52 mmol/mol). Har aldrig dyrket motion særlig systematisk. Cykler og går ture indimellem. Arbejder som kontorassistent, er gift og har to børn på 12 og 15 år. Foto: Nils Lund Pedersen

Artiklen er skrevet af Helen H. Heidemann og Kirsti Pedersen, og er bragt i medlemsbladet februar 2014.

Helenas blodsukker

Billede mangler

Før zumba: 10,6 mmol/l

Efter zumba: 9,5 mmol/l

Man skal ryste baller og skuldre, så det vil noget i zumba. Og det gode er, at det ikke behøver se godt ud. Bare man giver den gas. Helena Pedersen er på zumba-dansegulvet for første gang, og det varer ikke længe, før sveden begynder at pible frem, når ben og arme skal jongleres på plads til den hurtige latinamerikanske musik.

- Ja, det er noget lidt nyt det her! Man får virkelig gang i kroppen – og grinet, fortæller 42-årige Helena Pedersen efter dansetimen hos fitness.dk i Rosengårdcentret i Odense.

Holdet består af otte kvinder, og Helena er med for første gang på vegne af Diabetesforeningens medlemsblad. Hun trænger nemlig til at begynde at dyrke noget motion, mener hun.

- Jeg skulle gerne tabe cirka ti kilo, og mit langtidsblodsukker kunne også have godt af, at jeg rørte mig lidt mere. Jeg havde hørt, at zumba er sjovt, og det er rigtigt. Jeg blev helt glad af at danse, og det er ikke sådan, jeg normalt har det med motion.

Mere energi

Helena har haft type 2-diabetes i halvandet år og føler sig som regel for træt til at dyrke motion efter fyraften. Men overraskende nok havde hun efter zumba-timen mere energi end ellers, da hun kom hjem ved ottetiden om aftenen.

- Jeg føler mig normalt meget træt og udkørt efter en lang arbejdsdag og de hjemlige ting med madlavning og så videre. Men ikke efter zumbaen. Jeg følte mig frisk og energisk hele aftenen, og det forbavser mig virkelig.

Foto: Nils Lund Pedersen

Op i gear

Det var ikke svært at danse zumba, selv om tempoet var højt i de 12 forskellige koreografier, syntes Helena Pedersen.

- Der er heldigvis ingen, der siger, om man gør det forkert, og jeg koncentrerede mig her første gang bare om at prøve at sætte fødderne rigtigt. Så må armene komme senere!

Helena er nu fast besluttet på at komme i gang med motion.

- For jeg kan jo mærke, at når jeg sådan kommer op i gear, så bliver jeg dejlig varm og energifyldt bagefter. Zumba er et godt bud, men så skal det være sammen med en veninde. Ellers bliver det i første omgang et løbebånd, som både min mand og jeg kan bruge – uden at have den undskyldning, at det regner eller er mørkt!

Hvad er zumba?

Zumba er en slags danseaerobic med inspiration fra mange forskellige slags danse som for eksempel salsa, samba, merengue, flamenco, calypso og den cubanske cumbie. Der er også trin og bevægelser fra mavedans og hip hop.

Sådan kommer du i gang

  1. Find din lokale motionseller fintnesskæde for at se, om de tilbyder zumba. Mange lokale foreninger og aftenskoler har også zumba på programmet.
  2. Start med en gratis prøvetime.
  3. Aftal at gå sammen med en, du kender. Så er det lettere at komme af sted. Mange kender dog ikke hinanden, før de starter, men ender med at være træningsmakkere og hjælper hinanden af sted.
  4. Mål dit blodsukker før og efter den første time. Det kan være en god motivationsfaktor, når du ser, at blodsukkeret falder.

Effekt

Godt til både vægttab, forbrænding og opstramning af kroppens muskler. Du får pulsen op og forbrænder kalorier. Du træner koordination mellem arme og ben. De mange hofte- og vibrationsbevægelser gør, at mavemuskler og lænd også trænes. Du kommer hele kroppen rundt i løbet af en time.

Hvordan?

Giv slip og nyd det! Det er ikke en opvisning i korrekte dansetrin. Meningen er at få rørt kroppen på en sjov og gavnlig måde. Derfor kan man også danse sammen, selv om man ikke er på det samme niveau.

Hvem?

Alle uanset køn, alder og størrelse kan være med. 

Tip!

Den bedste ballerystetur til en god omgang zumba får du, hvis du slapper helt af i ballerne, men til gengæld strammer krafttigt op i mave og bækkenbund. 

Foto: Nils Lund Pedersen

Plus

Det er en fest at danse. Man glemmer tiden, og pludselig har man været fysisk aktiv og dyrket motion i en time. Det kan være med til at sænke et for højt blodsukker, da hele kroppen er godt i gang.

Minus

Der kan være mange vrid i knæ og hofter, hvis man ikke lige får gjort dansetrinene helt korrekt, så hvis du har problemer med knæ og hofter, kan zumba være en yderligere belastning. At koordinere arme og ben på samme tid kan være en udfordring i starten, men det kommer.

Udstyr

Det officielle zumba-tøj fås i mange forskellige farver, men er slet ikke nødvendigt. Tag noget løst tøj på, du har det godt i og som ikke hæmmer din bevægelsesfrihed. Der findes særlige zumba-sko, men det vigtigste er, at skoene ikke hænger fast i gulvet. Du skal kunne dreje let på forfoden, hvor kun forfoden er i gulvet, mens du svinger med hofterne.


Kilder: Louise Storm Hougaard og iForm.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes