MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Anne tester bodyflow

Anne Nordmark Petersen troede, at bodyflow bare handlede om at ligge på en madras og lave nogle enkle øvelser. Men hun blev klogere. Vi var med, da hun hilste på solen, prøvede kræfter med rokkestolen og mødte gorillaen – og undervejs måtte drikke juice for ikke at få alt for lavt blodsukker.

Foto: Rie Neuchs

Artiklen er skrevet af Morten Bruun og bragt i medlemsbladet i september 2017.

Anne Nordmark Petersen tilstræber at bevæge sig 30 minutter hver dag. Men det skal være ”hyggeligt” at bevæge sig, og derfor tilstræber hun også at kombinere det med frisk luft.

Anne Nordmark Petersen

Billede mangler

Anne Nordmark Petersen, 50 år, har type 1-diabetes.  Bor i Nakskov med mand og to børn, aktiv i Diabetesforeningen som blandt andet formand for lokalforeningen på Lolland, formand for Diabetesforeningen i Region Sjælland og frivillig rådgiver på Diabeteslinjen. Er desuden tilknyttet Panum Instituttet som ”diabetes-underviser” på IT & Sundhed. Er kontorfuldmægtig, men starter snart som selvstændig coach og kostvejleder.

Annes blodsukker

Før: 6,2

Efter: 4,3

I hendes verden handler motion derfor om gå- og cykelture. Fitnesscentre er ikke hendes kop te. Men det valgte hun at se stort på, da Diabetes inviterede hende til at tage turen fra hjemmet i Nakskov til Dansk Fitness’ lokaler i Nykøbing Falster for at teste bodyflow:

- Det tog lidt tid at finde mit gymnastiktøj, men nu er jeg klar, grinede Anne Nordmark Petersen, da hun havde klædt om:

- Jeg er spændt på, hvad jeg går ind til. Jeg bliver måske udfordret på blodsukkeret – og så bliver jeg helt sikkert udfordret på min motorik. Som den nye i klassen kommer jeg garanteret til at kludre i det og bytte rundt på højre ben og venstre arm. I må gerne grine af mig, tilføjede hun.

Bløde bevægelser, bløde albuer

Bodyflow er en disciplin, der bygger på elementer af pilates, yoga og tai chi, men adskiller sig ved, at den foregår til musik. Anne Nordmark Petersen havde forberedt sig ved at kigge på et par videoer på YouTube, og de små klip havde ikke givet hende indtryk af, at bodyflow er voldsomt belastende. Derfor havde hun ikke fundet det nødvendigt at gardere sig med et lille mellemmåltid, før den 60 minutter lange lektion gik i gang klokken 19.

- Min diabetes har altid været godt reguleret, men i gamle dage – før jeg fik insulinpumpe – havde jeg nok taget en bid brød før sådan en omgang motion. Jeg spiste et æble og et knækbrød for knap fire timer siden, og jeg tror, det rækker. Hvis blodsukkeret alligevel falder alt for meget, går alarmen i gang, og så har jeg en æblejuice i beredskab, sagde Anne Nordmark Petersen og overlod sin skæbne til Lene Müller og hendes kommando:

- Stræk armene op. Bøj. Kom ud og stå bredt. Skift vægt til venstre ben, stræk skiftevis det ene ben og det andet ben. Mærk varmen og energien op gennem kroppen. Bløde bevægelser. Bløde albuer. Fokuser på åndedrættet. Højre fod op til højre hånd og så op i pyramiden – og tilbage i lunges (position, hvor det ene ben er placeret fremad med knæet bøjet og foden fladt i jorden, mens det andet ben er placeret bagved med kun forfoden i jorden, red.). Lang ryg og lang nakke. Løft op gennem brystet og op med hagen og hils på solen, lød det blandt andet i en lind strøm af instruktioner. 

Effekt: Bodyflow opbygger din muskelmasse og øger din styrke, din fleksibilitet og smidighed. Bodyflow er også godt for den mentale balance.

Plus: Du bliver udfordret i din koordination og balance, og flere af dine muskler aktiveres. Du forbrænder typisk 300-500 kalorier i løbet af en time.

Minus: Kan være en udfordring, hvis du på forhånd har problemer med bevægeapparatet.

Udstyr: En T-shirt, et par gymnastikbukser – og evt. din egen yogamåtte (centrene har måtter). Og så er det en god idé at medbringe eksempelvis druesukker og en flaske med vand.

Og så bippede alarmen

Klokken 19.21 trak Anne Nordmark Petersen sin sensor frem og tjekkede sit blodsukker for første gang. Det så fint ud, og hun fortsatte ufortrødent – og i fin stil – med lotusstilling og rokkestol og gorillaen og hvad de forskellige øvelser nu hedder.

- Nu skal vi arbejde med maven. Lidt mere power, lidt mere energi. Og nu kan I måske mærke, at det syrer i ballerne, gættede Lene Müller og introducerede planken.

Det er den øvelse, hvor man hviler på underarmene og tåspidserne og bruger pænt mange kræfter. Og det var på det tidspunkt, Anne Nordmark Petersen begyndte at se lidt træt ud.

Klokken 19.40 tjekkede hun sensoren for anden gang, klokken 19.44 tjekkede hun for tredje gang, og klokken 19.45 bippede alarmen, og hun rejste sig og tog tre slurke juice og stoppede pumpen.

Anne vendte tilbage til yogamåtten og faldt sammen med resten af holdet ind i en happy baby-position før de afsluttende ti minutters zenagtige afspænding.

- Fornem rummet du ligger i, mærk luften omkring dig, kom i kontakt med dit åndedræt, mærk roen i kroppen, lød det nærmest hviskende fra Lene Müller.

Foto: Rie Neuchs

Næste gang spiser jeg først

Bagefter var Anne Nordmark Petersen pænt tilfreds med sin indsats.

- Som ny var det af og til svært at følge med. Jeg bemærkede faktisk ikke musikken, fordi jeg hele tiden lyttede til Lene og holdt øje med, hvordan hun bevægede sig. Men jeg fik sandelig brugt kroppen. Og selv om jeg på forhånd havde spekuleret på blodsukkeret, var det alligevel noget af en aha-oplevelse, at det røg ned på næsten tre. Dét havde jeg ikke forventet. Man ligger jo bare på en madras på gulvet, sagde hun med et smil.

Umiddelbart efter træningstimen lå blodsukkeret på 4,3. Og et par timer senere var det oppe på 7.

- Normalt er det mit mål, at det ligger på 6, men lige før sengetid er 7 okay. Men i virkeligheden har det nok spillet ind, at jeg jo havde aktiv insulin i kroppen, mens jeg lavede øvelserne. Hvis jeg op til træningen har øget basalraten på pumpen mere end nødvendigt, kan det have påvirket, at blodsukkeret faldt, sagde Anne Nordmark Petersen efter at have sovet på sin debut som bodyflower:

- Men næste gang spiser jeg lidt, før træningstimen starter – eller sætter basalraten ned på min pumpe…

Sådan kommer du i gang

  • Find et motionscenter. Du kan vælge mellem landsdækkende kæder og mindre lokale centre. Diabetesforeningen har som medlemsstilbud rabat til Loop Fitness.
  • Alternativt kan du også vælge den lokale aftenskole. Mange tilbyder tai chi, pilates og yoga – men ikke bodyflow, der kun foregår i fitnesscentre.
  • Alle centre råder over instruktører, og hvis du er usikker på, hvad der passer bedst til dig, kan du spørge dem til råds.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes