MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Lindy hop

Natascha Gracia har testet dansen lindy hop. Hun håber, at dansen til glad swingmusik kan være med til at få hendes diabetes på rette spor.

Klokken er halv seks en helt almindelig onsdag aften, og alligevel er det, som om man er lidt til fest. Fra playlisten på computeren synger Ella Fitzgerald “goodie, goodie for her – goodie, goodie for me”, mens 28 mennesker er på dansegulvet. Nogle i shorts eller joggingbukser, T-shirt og gummisko. Andre i dansesko a la Fred Astaire og nålestribede bukser. Der grines, der vugges, der steppes frem og tilbage.


Natascha Gracia er 41 år, journalist og bor i Søborg med kæresten. Hun fik type 2-diabetes i juni 2018 og får nu metformin. Foto & video: Martin Bubandt

Effekt

Moderat til intens kredsløbstræning, som er godt for dit hjerte-kar-system. Effektiv konditionstræning. Hvis du ikke er i god form, når du starter, så kommer du det.

Plus

Får pulsen op, og du får rørt dig på en sjov måde. Du får større musikforståelse og bliver vant til at danse med folk, du ikke kender.

Minus

Kan være hårdt for fødder, knæ og led i såvel skuldre som i ankler.

Udstyr

  • Sko, der er glatte. Løbesko er sjældent gode. Put eventuelt gaffatape på sålen!
  • Tøj, du kan svede og bevæge dig i
  • Et håndklæde, måske en deodorant og en ekstra T-shirt
  • Vand
  • Sukker eller juice, når blodsukkeret skal op
  • Til fest – som der er mange af – kommer mændene tit i hvide skjorter og vest, seler og butterfly og måske en flat cap. Kvinderne har måske pencilskørt på eller kjole med sus i, har rød læbestift på og en blomst i håret.

“Skift partner!” lyder det fra underviser Birk Sebastian Soede Christiansen. I lindy hop skifter man nemlig dansepartner hele tiden. Deltagerne her i dansestudiet Happy Feet i København nordvest er vel fra midten af 20’erne til slut 50’erne. Og alle danser med alle på tværs af generationer.

– Det er noget af det bedste ved lindy hop. Her kan alle være med. I alle aldre og i alle størrelser, siger Natascha Gracia. Hun er selv 41 år og har type 2-diabetes. Inden dansen går i gang, fortæller hun, at hun et par dage forinden var ved sin praktiserende læge, og besøget havde gjort hende noget modløs.

– Min læge sagde, jeg skulle smide 20 kilo. Ellers ville jeg dø tidligt. Kan man virkelig bare sige sådan? Men så må danseskoene på. Et par røde udjokkede billige sko fra London, “men det er de bedste dansesko, jeg har haft”, siger Natascha, som netop har genoptaget lindy hop efter nogle års pause.

– Da jeg begyndte, blev jeg fuldstændig bidt af det og dansede omkring ti timer om ugen. Jeg tabte også ti kilo på meget kort tid, uden at jeg gjorde andet end at danse.

Jo mere sved, jo større smil

Nataschas nu afdøde far havde type 1-diabetes, og hendes mor har type 2-diabetes.

– Rigtig mange i min familie har diabetes, og jeg er derfor i mange år blevet fulgt på Rigshospitalet. Da jeg dansede mest, fik jeg at vide, at alle mine tal var perfekte, og at jeg bare skulle blive ved med at røre mig. At min vægt betød mindre. Men i sommer tippede mine tal så over, og jeg fik konstateret type 2-diabetes. Men jeg var jo også stoppet med at danse af forskellige årsager. Nu håber jeg, jeg kan vende udviklingen. Energien fejler i hvert fald ikke noget.

Rytmen bliver talt i otte og i seks slag. Hvor mange slag pr. minut er det egentlig muligt at danse til og stadig lave de rigtige trin – og se afslappet ud imens? “Kun triple steps” lyder formaningen fra Birk. Ikke noget med at snyde og tage færre skridt. Næ, “walk, walk, triple step, triple step”. Det går stærkt nu.

“Tre swing outs og en circle”, lyder det fra Birks medunderviser Sandrine Reny. Jo længere timen skrider frem, jo bredere bliver smilene hos danserne. Jo mere sveder de. Tempoet kulminerer med 210 slag pr. minut til tonerne af “Stomp, Stomp” med The Cats and The Fiddle. Lærerne viser, hvordan det skal gøres.

Foto: Martin Bubandt

– Stadig afslappet, selv om det går stærkt, siger Sandrine. Ingen stive og anspændte arme. Alt skal være blødt.

– Ikke noget med at hive i damen, lyder det fra Birk. Det skal være smooooth. Også når det går stærkt. Nu til “Wham (re-Bop-Boom-Bam) med Naomi and her Handsome Devils.

– Hvis I rammer hinanden, er I for tætte, men tøjet skal lige snitte, siger Birk højt, mens det går løs. Og så skifter danserne igen partner efter en anerkendende high five.

Som en fjeder

Nogle af kvinderne har sat ekstra kolorit til deres dans. Deres fødder tvister og venstre arm er løftet og hænderne elegante. Alle “bouncer” – en bevægelse, der vel nærmest kan beskrives som en let fjedring i benene. Natascha er god til det. Et par gange undervejs er der tiltrængte drikkepauser.

– Pyh, det er virkelig hårdt det her, siger hun og hiver ud i blusen for at få lidt luft, inden hun tager en ordentlig slurk fra vandflasken. Lektionen er ved at være slut, men som regel stopper det ikke her. Begrebet “social dans” er hyggedans, som ofte følger i halen af undervisning. Først her lærer man for alvor at bruge det, man har lært.

– Min ambition er at komme til social dans en gang om ugen og så en dansefest fredag eller lørdag, siger Natascha.

– Ofte kender man slet ikke navnene på dem, man danser med, men har det bare sjovt. Ligesom i aften, hvor jeg virkelig har fået min puls op med alt det meget hurtige lindy. Fedt!

Natascha er glad og kun ærgerlig over, at hun glemte at få en skiftebluse med i tasken, inden hun svedig tager hjemad.

Fortalt til Helen H. Heidemann og bragt i medlemsbladet maj 2019

Sådan kommer du i gang

SwingShoes og Hepcats er to foreninger, der tilbyder undervisning i lindy hop i København. SwingShoes har også undervisning i Køge og er den ældste og største forening herhjemme.

Læs mere på swingshoes.dk og hepcats.dk

Happy Feet er et privat dansestudie i København NV, der har lindy hop som sit speciale: happyfeetstudio.dk

Andre større byer som Aarhus, Odense, Aalborg og Kolding har også lindy hop. Flere aftenskoler og private danseskoler er begyndt at tilbyde lindy hop. Find mere om lindy hop på Facebook, for eksempel i facebookgruppen Swing Dance in Copenhagen.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes