MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Elise tester elcykling

Det kræver ikke gode ben at træde en el-cykel. Det kræver bare gode batterier. Og så er det en glimrende måde at motionere på. Den 71-årige Elise Wiingaard, der har type 2-diabetes, fik i hvert fald pulsen op, da hun satte sig i sadlen og helt ubesværet pludselig kunne tilbagelægge 14 kilometer.

Foto: Claus Bjørn

Artiklen er skrevet af Morten Bruun, og er bragt i medlemsbladet februar 2016.

Elise Wiingaard var en smule skeptisk, da hun først i januar fik tilbuddet om at teste en el-cykel og komme med sin vurdering af, hvordan sådan en fætter fungerer som motions-redskab. For det første var der udsigt til snevejr og glat føre. For det andet var hun bare ikke særligt tryg ved tanken.

– Min sommerhusnabo har en el-cykel, og hun har sagt, det også vil være godt for mig med sådan en. Men jeg er lidt bange for, at jeg ikke kan styre den. Naboen siger, det er noget pjat. Hun har ikke selv problemer med sin el-cykel, og hun er 87 år, lød Elise Wiingaards første overvejelser, før hun indvilgede i at trodse alle faresignaler.

Om testpersonen

Billede mangler

Elise Wiingaard er 71 år, enke og bor alene i en stuelejlighed på Østerbro i København. Hun fik konstateret type 2-diabetes for 12 år siden. Lige så snart blodsukkeret ligger i overkanten, sørger hun for at bevæge sig. Hendes langtids-blodsukker ligger på 58 mmol/mol (7,5 %). Hun sætter stor pris på samværet i Diabetesforeningens motivationsgruppe i København, hvor hun er fast deltager.   

– Jeg kan jo ikke, afvise, jeg kan finde ud af det. Men jeg kører altså ikke, hvis det bliver glat, understregede den 71-årige pensionerede pædagog, der har type 2-diabetes.

Jeg fortsatte bare

Heldigvis artede vejret sig i hovedparten af de dage, Elise Wiingaard rådede over Kildemoes-cyklen med syv gear og et 2,4 kilo tungt batteri placeret under bagagebæreren. Og hun kunne sagtens finde ud af at håndtere det to-hjulede vidunder med en topfart på 24,9 kilometer i timen.

Første dag trillede hun forsigtigt rundt i sin baggård på Østerbro i København. Anden dag rundede hun Kalkbrænderihavnen og Østerport Station og nåede i alt at tilbagelægge seks forsigtige og kolde kilometer på 40 minutter. Tredje dag blev hun hjemme på grund af vejret. Og på fjerdedagen kulminerede karrieren som el-cykel-rytter, da hun trodsede frosten og i strålende vintersol trillede helt til Skovshoved Havn og tilbage igen. Inklusive en lille pause tilbagelagde Elise Wiingaard de lige godt 14 kilometer på 70 minutter, og undervejs nåede hun blandt andet at overhale en handicap-knallert.

– Det var min plan at køre til Charlottenlund Fort, men jeg kom til at fortsætte og kunne sikkert have kørt længere. Det var så smukt, og jeg kom i sådan et dejligt humør. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været i Skovshoved på cykel. Det ligger adskillige år tilbage. Og hold op, hvor har det været sjovt. Når jeg cykler, er det som om, der er en hånd, der skubber på bagfra. Ligesom den gang man var lille og skulle lære at cykle, siger Elise Wiingaard.

Elises blodsukker

Billede mangler

Østerbro-etapen på 6 km:

Før: 8,9 mmol/I

Efter: 5,3 mmol/I

Skovshoved-etapen på 14 km:

Før: 8,9 mmol/I

Efter: 5,4 mmol/I

Til daglig sætter hun stor pris på at motionere. Det er godt for hendes diabetes, men det er også godt for hendes øvrige skavanker. Elise Wiingaard har dårlig ryg – spinalstenose – og er udstyret med to kunstige knæ og to kunstige hofter, og hun har et princip om, at hun helst skal røre sig 30 minutter hver dag. Hun kan godt lide at svømme, hun cykler små ture – på sin helt klassiske cykel – og hun er med i Diabetesforeningens motivationsgruppe i København, hvor deltagerne blandt andet dyrker motion sammen.

– Og hvis jeg ikke kan komme ud, kører jeg op til femte sal med elevatoren i vores ejendom, og så tager jeg trapperne ned, fortæller Elise Wiingaard.

– Og el-cyklen er et meget, meget fint motionsredskab. Man skal lige vænne sig til, at man skal træde hele tiden for at holde gang i motoren. Det er lige meget, om man træder meget eller lidt. Bare man træder. Hvis man ikke træder, holder cyklen stille. I begyndelsen gav det en lidt u-rytmisk kørsel, men da jeg først fandt ud af det, fik jeg pulsen op – uden at få sved på panden. Til sidst gjorde det lidt ondt i det ene knæ, men det var nok på grund af kulden.

Fakta om el-cyklen

Billede mangler
  • El-cykler er især populære blandt ældre. Man cykler typisk 20 procent mere, end man plejer på en almindelig cykel.
  • Det er let at lære, hvordan cyklens enkle computer betjenes, men ved levering er det vigtigt at få cykelhandleren til at gennemgå de forskellige funktioner grundigt. Cykelhandleren skal også kende køberens behov og forventninger til blandt andet distancer og tempo.
  • Batteriet er nøglen til el-cyklen. Det vejer tæt på 2,5 kilo og er særdeles nemt at ’klikke’ af, når det skal lades op. Et fuldt opladet batteri har typisk strøm nok til en tur på 70-80 kilometer. Det tager fire-fem timer at lade batteriet op.

Kilde: Allan Lyrn, indehaver af Fri BikeShop i Birkerød og Hillerød

Har mod på mere

I Diabetesforeningen er motionskonsulent Kirsti Pedersen opmuntret over resultatet af Elise Wiingaards anstrengelser og effekten på hendes blodsukker.

– Det er sejt og viser, at cykling er en god måde at stabilisere blodsukkeret på, siger Kirsti Pedersen og fortsætter:

– Cykling er en fantastisk måde at få bevægelse ind i hverdagen på. Blandt andet fordi du styrker musklerne og får smurt dine led. Og så er cykling også en skånsom motionsform, fordi man ikke skal bære sin egen vægt. Det skal vi, når vi går eller løber.

Og på Østerbro har Elise Wiingaard fået mod på mere. Hvis hun kan skaffe pengene, vil hun gerne købe en el-cykel.

– Umiddelbart er det er stort beløb for mig, men jeg vil også få noget for pengene, fordi jeg helt sikkert vil benytte cyklen flittigt, siger hun.

Rundt om el-cykling
EFFEKT
Cykling er en god måde at få bevæget sig på og gavner både hjerte og kredsløb og øger konditionen. Cykling involverer og styrker de store muskelgrupper i benene og øger bevægeligheden.


PLUS
El-cyklen er efter kort tilvænning tilgængelig for langt de fleste – også dem, som måske var stoppet med at cykle på en almindelig cykel. De kan nu igen bruge cyklen som både motionsform og transportmiddel.
Cykling foregår i frisk luft og giver øget mentalt velvære.
Man kan både cykle alene eller sammen med andre.

MINUS
Det kan være nemt at undervurdere el-cyklens fart og formåen. Når andre cyklister, fodgængere og bilister i horisonten øjner “en ældre dame på to hjul”, formoder de, hun kører langsomt. Det gør hun ikke nødvendigvis.

UDSTYR
En god og fornuftig el-cykel ligger i prislejet 10.000-17.000 kroner.

Foto: Claus Bjørn. Testcyklen var venligst udlånt af Kildemoes.

 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes