MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Rasmus tester styrketræning

Den stod blandt andet på bænkpres, dødløft og kropshævninger, da 22-årige Rasmus Jørgensen kom i kløerne på fitnessinstruktøren – og danmarksmesteren i styrkeløft – Jane Aaberg. Efter at have løftet mere end to ton på en time har han lyst til at træne endnu mere med frie vægte.

Jane Aaberg holder et vågent øje med, om Rasmus bruger kroppen korrekt: – Teknikken er nemlig vigtig for at undgå skader, forklarer hun. Foto: Claus Bjørn Larsen

Artiklen er skrevet af Morten Bruun, og er bragt i medlemsbladet september 2016.

Alligevel er det – for nu at bruge den 22-årige type 1-diabetikers eget udtryk – “ofte mageligheden, der vinder”: Når han kommer hjem efter en travl dag, hopper han hellere op i sofaen end i træningstøjet.
– Jeg lover tit mig selv, at “nu skal det være”. Men jeg er dårlig til at sige nej til alt muligt andet, og når jeg kommer hjem og savner energi, er det jo rart med en slapper. Det er mindst fire måneder siden, jeg sidst har haft en periode med styrketræning, siger Rasmus.

Banker blodsukkeret op

Vi møder ham i Odense BodyBuilder Clubs træningscenter, hvor han har sagt ja til at teste styrketræning for Diabetes sammen med centrets souschef Jane Aaberg. Hun er kostvejleder og fitnessinstruktør – og i øvrigt europæisk og tredobbelt dansk mester i styrkeløft – og hun står klar med en serie øvelser, der rummer både let og tung træning og favner alle vores funktionelle bevægelser. Stort set alle tænkelige – og såmænd også utænkelige – muskler vil komme på arbejde.

Styrketræning

Effekt

Styrketræninger en effektiv træningsform, du kan træne, hvornår du vil, og som øger din styrke og muskelmasse samt koordination, stabilitet og balance. Du træner i mere virkelighedsnære bevægelser og flere muskelgrupper på samme tid.

Plus

Når du træner med frie vægte, bliver du udfordret i din koordination, stabilitet og balance, fordi vægtene ikke er fikserede som i maskinerne. Flere af dine muskler aktiveres og særligt de små muskler, som stabiliserer bevægelsen. Det resulterer i et større udbytte i form af styrke og muskelmasse.

Minus

Kræver større teknik og vejledning, end hvis du sætter dig i en maskine, som styrer dine bevægelser. 

Udstyr

En T-shirt, et par shorts og kondisko er nok. Og så er det en god idé at medbringe druesukker og en vandflaske. 

Kilde: Kirsti Pedersen, Motions-konsulent i Diabetesforeningen 

Men først skal Rasmus måle sit blodsukker, og resultatet – 5,5 – bekymrer ham lidt.

– Det er for lavt, men det er nok fordi, jeg skyndte mig herhen på min cykel. Det skal helst op på 7-8-stykker, før jeg går i gang, siger han og hjælper sig selv med en lille cacaomælk og en bolle med skinke og salat.

Mens han spiser, fortæller han, at han i princippet har helt styr på sit blodsukker. Men at det var svært at få diabetes som 18-årig og vænne sig til en helt ny hverdag. Det sker stadig, at han glemmer at måle blodsukkeret, når han har travlt.
– Jeg tror, det bliver en god hjælp, når jeg om kort tid får en insulinpumpe, siger Rasmus og noterer, at det lille mellemmåltid har banket blodsukkeret op på præcis 7.

Mør efter godt to ton

Efter ti minutters opvarmning i romaskinen kaster han sig ud i øvelser med frie vægte. Bænkpres og squat efterfølges af dødløft, hvor Rasmus udfordrer sin “kontorryg”, når han står med let spredte ben og hæver og sænker 40 kilo – 20 kilo vægtstang og 20 kilo vægte – foran sig. 

– Men det er god træning, forsikrer Jane, som hele tiden korrigerer og sørger for at tilpasse vægtene og serierne af løft, så Rasmus bliver udfordret uden at blive ødelagt.
– Skuldrene tilbage, brystet op, kig lige ud, lyder Janes opmuntrende tilråb, mens han hænger i en stang og hæver og sænker sine 70 kilo og Volbeats og Johan Olsens “For Evigt” lægger et lydtæppe af elektriske guitarer over fitnesscentret.
Rasmus er ved at være mør, men har også pumpet mere end to ton på knap tre kvarter, da han slutter af med skulderpres og otte gange løfter vægtstangen fra brystkassen og op over hovedet.
– Det er godt, siger Jane.

– Blodsukkeret skal helst ligge omkring 7 eller 8, når jeg starter min træning. Hvis det er meget lavere, kan jeg ikke træne, og hvis det ligger markant meget højere, får jeg intet ud af det, siger Rasmus. Foto: Claus Bjørn Larsen

– Tidligere har jeg trænet lidt tilfældigt, men jeg kan mærke, det gør en enorm forskel at have en instruktør på, så man virkelig lærer, hvordan man træner korrekt. Lige nu gør det nas og jeg er træt, men det virker altså som meget mere effektiv træning, siger han – der ikke alene har fået sved på panden, men også blod på tanden:
– Jeg kan fornemme den energi, jeg savner, når jeg smider mig på sofaen. Og nu lover jeg igen mig selv, at jeg skal i gang med de frie vægte, siger han og prikker sig i en finger for at måle blodsukkeret efter den intensive tur i fitnesscentret:
– 6,9. Wow, den er altså ramt rigtig godt i dag …

Se Rasmus' træningsprogram

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes