MIT DIABETESBLIV MEDLEM

De 10 kostråd

De 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen gælder også, når du har diabetes. Kostrådene er råd til en sundere livsstil, som hovedparten af danskerne med fordel kan leve efter. Her er kostrådene suppleret af Diabetesforeningens anbefalinger til dig, der har diabetes.

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan være med til at sænke dit blodsukker.

2. Spis frugt og mange grøntsager

Spis 6 om dagen – det svarer til ca. 600 g grøntsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter, porrer, løg og bønner. Cirka 3 stk. frugt om dagen er passende for de fleste. Frugt indeholder frugtsukker, der giver stigning i blodsukkeret.

3. Spis mere fisk

Spis forskellige slags fisk og skaldyr til både hovedret og som pålæg – gerne 350 g om ugen.

4. Vælg fuldkorn

Vælg fuldkornsprodukter som havregryn, rugbrød, fuldkornsbrød og -boller, fuldkornsris og -pasta. Mange kostfibre har blandt andet positiv indvirkning på blodsukkeret og fedtstofferne i dit blod.

5. Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg kød og pålæg med højst 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller gris.

6. Vælg magre mejeriprodukter

Vælg skummet-, mini- eller kærnemælk eller syrnede produkter med højst 1,5 % fedt. ¼-½ l om dagen er passende for de fleste.

7. Spis mindre mættet fedt

Vælg hellere plantefedt som raps-, olivenolie og flydende margarine. Nødder, mandler, avocado, oliven og fede fisk indeholder også sundt fedt. 

8. Spis mad med mindre salt

Når du spiser mindre salt, sænker du dit blodtryk, og det er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

9. Spis mindre sukker

Du kan erstatte sukker helt eller delvist med sødestoffer.

10. Drik vand

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med kalorier. Som supplement til vand kan du drikke sodavand eller læskedrik uden sukker – og med højst 1 g kulhydrat pr. 100 g. Vi anbefaler ikke sukkersødede drikke, frugtjuice og smoothies, da de giver hurtig stigning i blodsukkeret.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes