MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kostråd

De 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen gælder også, når du har diabetes. Kostrådene er råd til en sundere livsstil, som hovedparten af danskerne med fordel kan leve effter. Her er kostrådene suppleret af Diabetesforeningens anbefalinger, når man har diabetes. 

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan være med til at sænke dit blodsukker.

Spis frugt og mange grøntsager

Spis 6 om dagen – det svarer til ca. 600 g grøntsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner. Ca. tre stk. frugt er passende for de fleste, der har diabetes. Frugt indeholder frugtsukker, der giver stigning i blodsukkeret.

Spis mere fisk

Spis forskellige slags fisk og skaldyr til både hovedret og som pålæg – gerne 350 g om ugen.

Vælg fuldkorn

Vælg fuldkornsprodukter til de fleste måltider f.eks. havregryn, rugbrød, fuldkornsbrød og -boller, fuldkornsris og -pasta. Mange kostfibre har bl.a. positiv indvirkning på blodsukkeret og fedtstofferne i dit blod.

Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg kød og pålæg med højst 10 % fedt. Spis mindre kød fra okse, kalv, lam og svin; højst 500 g tilberedt om ugen.

Vælg magre mejeriprodukter

Vælg mælkeprodukter som skummet-, mini- eller kærnemælk med højst 0,7 % fedt. Syrnede mælkeprodukter kan indeholde op til 1,5 % fedt. ¼-½ l om dagen er passende for de fleste.

Spis mindre mættet fedt

Vælg hellere plantefedt som raps-, olivenolie og flydende margarine. Nødder, mandler, avocado, oliven og fede fisk indeholder også sundt fedt. 

Spis mad med mindre salt

Når du spiser mindre salt, sænker du dit blodtryk, og det er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Spis mindre sukker

Sukker kan helt eller delvist erstattes af sødestoffer.

Drik vand

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med kalorier. 

Som supplement til vand kan du drikke sodavand eller læskedrik uden tilsat sukker – og med højst 1 g kulhydrat pr. 100 g. Sukkersødede drikke giver hurtig stigning i blodsukkeret. Det samme gælder for frugtjuice og smoothies.

Læs mere om kostrådene på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes