MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Nyttige bage- og indkøbstips

Fuldkorn _logo

Vælg fuldkorn først. Kig efter logoet på produkter i supermarkedet og vælg dem frem for andre.

Tjek de brune ris

Ikke alle brune ris er fuldkornsris. Læs på deklarationen under Ingredienser og vælg brune ris, der er upolerede og uslebne. Vær opmærksom på, at brune ris generelt skal koge i længere tid.

For de kræsne: Bland pastatyperne

Hvis familien er lidt negativ over for fuldkornspastaen, kan du koge en blanding af almindelig pasta og fuldkornspasta. Så kan man vænne sig til smagen. Vælg pasta lavet af fuldkornsmel, f.eks. fuldkornsdurumhvede, hvis det skal være fuldkornspasta.

Æltning og hævning tæller

Når du bager med fuldkornsmel, er det nødvendigt at ælte dejen grundigt for at opnå et godt resultat. Du kan evt. anvende en køkkenmaskine. Hævningsprocessen er medvirkende til den gode brødsmag. Det er derfor vigtigt, at dejen hæver minimum den tid, der er oplyst i opskriften eller til dobbelt størrelse.

Du kan lære mere om at bage med fuldkorn her

Mere fiber i fuldkorns-bulgur

Bulgur er knækkede hvedekorn, som er kogt, tørret og eventuelt afskallet. De findes i flere varianter. Fuldkornsbulgur har et indhold af kostfiber på ca. 13 gram pr. 100 g, mens den afskallede variant ligger på ca. 8 g pr. 100 g. Bemærk at grov bulgur ikke er et udtryk for mængden af kostfiber i produktet, men blot er en tilkendegivelse af, hvor findelt hvedekornene er.

Læs flere tips til mere fuldkorn i din hverdag

 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes