MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Nøglehulsmærket

Det kan være svært at skelne mellem sunde og mindre sunde madvarer. Det er de færreste, som har tid til at læse næringsdeklarationen og gennemskue, hvad produktet indeholder, når de står i supermarkedet.

Nøglehulsmærket gør det lettere for dig at vælge de sundeste produkter inden for en bestemt produktgruppe. Nøglehullets budskaber er:

  • spar på fedt
  • spar på sukker
  • spar på salt
  • spis flere kostfibre og fuldkorn

Hvad er nøglehulsmærket?

Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der på en enkel og synlig måde, gør det nemmere for dig at finde sundere fødevarer og madretter, når du handler eller spiser takeaway.

Det er en frivillig ordning, så producenterne vælger selv, om de ønsker at anvende mærket.

Læs mere Nøglehulsmærket hos Fødevarestyrelsen

Du finder Nøglehulsmærket på:

  • Grøntsager, frugt, bær og nødder
  • Mel, gryn og ris
  • Grød, brød og pasta
  • Mælk og syrnede produkter
  • Ost
  • Madfedt og olier
  • Fisk og skaldyr
  • Kød og kødprodukter
  • Vegetabilske produkter
  • Færdigretter
  • Dressinger og saucer

Nøglehulsmærket og takeaway

Danskerne køber og spiser mere og mere mad på farten. Også her skal det være nemt at finde sundere alternativer. Derfor kan du som forbruger også finde Nøglehulsmærket i supermarkeder, på tankstationer, hoteller og andre spisesteder.

Nøglehulsmærket og diabetes

Diabetesforeningens anbefalinger følger stort set retningslinjerne for Nøglehulsmærket – dog er vores anbefalinger af kostfibre i rugbrød, grovbrød og morgenmadsprodukter højere.

Du skal også være opmærksom på, at varer, der er sødet med sødestoffer, ikke kan få Nøglehulsmærket.

Diabetesforeningens indkøbskort

Du kan også få hjælp i indkøbskortet, hvor der står anbefalinger for maks. indhold af fedt og sukker og for minimum indhold af kostfibre i en række produkter.

Køb indkøbskortet i netbutikken

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes