MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Brød indeholder mange kulhydrater. Det er bedst at vælge brød med et højt indhold af fuldkorn og kostfibre, da det mætter godt og kan give en langsommere stigning i blodsukkeret. Når du vælger brød, kan du med fordel købe produkter, der er mærket med det orange fuldkornslogo eller det grønne nøglehulsmærke. Så er indholdet af fedt, sukker og salt efter anbefalingerne. 

Når du bager dit brød selv, kan du selv bestemme indholdet af groft mel og kerner. For et få et tilstrækkeligt højt indhold af fuldkorn/kostfibre skal det grove mel/kerner udgøre ca. 50 % af den samlede melmængde.

Rugbrød

Rugbrød er et godt valg. Især fuldkornsrugbrød. Brødet har et højt indhold af kostfibre og giver en langsommere stigning i blodsukkeret.

Broed

Her ses mængden af kostfibre i samme mængde rugbrød, grovbrød og franskbrød.

Franskbrød og grovbrød

Franskbrød og grovbrød giver en hurtigere stigning i blodsukkeret. Groft brød er dog et bedre valg end hvidt brød, da det har et højere indhold af kostfibre og dermed mætter bedre. Du kan med fordel vælge groft brød, der er bagt med havregryn, rugmel eller andre grove meltyper. Brød med mange kerner giver samtidig en langsommere stigning i blodsukkeret. 

Vælg:

  • Rugbrød med højst 5 g sukkerarter, 7 g fedt og mindst 8 g kostfibre pr. 100 g
  • Grovbrød med højst 5 g sukkerarter, 7 g fedt og mindst 5 g kostfibre pr. 100 g
  • Knækbrød o.lign. med højst 5 g sukkerarter, 7 g fedt og mindst 8 g kostfibre pr. 100 g

Hent produktoversigten over brød

Hvad er korn?

Korn er en ældgammel kulturplante, som egentlig tilhører græsfamilien, og frugterne (kernerne) bruges til fremstilling af mel og gryn. Herhjemme dyrkes mest hvede, rug, havre og byg.

Enkelte andre planter har kornlignende frugter, som i opbygning og næringsmæssigt ligner cerealierne – f.eks. boghvede. Disse regnes derfor med i korngruppen. Korn og mel udgør en stor del af vores daglige fødevareindtagelse.

Hvad er fuldkorn?
Fuldkorn er hele kerner eller forarbejdede kerner f.eks. malet til mel. Der er altså også tale om fuldkorn, når mel malet på hele korn er brugt. Det afgørende er nemlig ikke, om der er hele korn i, men om melet er malet af hele korn.
Fuldkorn er sundt, fordi alle de gavnlige mineraler, vitaminer, fedt, protein, kulhydrat og fibre er bevaret.
Fuldkorn er hele kerner fra hvede, rug, byg, havre, hirse, ris, majs (tørret) og sorgum (bruges mest i foder).

Kornets opbygning
Opbygningen af korn er stort set ens for de forskellige kornsorter. Yderst er der nogle fiberholdige lag, som ingen egentlig næringsværdi har. Inden for dette lag sidder der igen flere forskellige meget næringsrige lag. Frøhviden, der er inderst, udgør ca. 85 % af hele kornet. Nederst i kornets stumpe ende sidder kimen.

Fuldkorn _indhold

Næringsindhold
Kulhydratindholdet udgør 65-80 %, hvoraf det meste er stivelse. 

Proteinindholdet ligger på 7-15 % og indholdet af fedt er 1-4 %, hvor det meste stammer fra kimen.

Korn er rig på fosfor og jern, B-vitaminer, og kimen er rig på E-vitamin. Brød med højt indhold af fuldkorn indeholder flere næringsstoffer end "fint" brød, da det indeholder flere af kornets skaldele.

De mest anvendte meltyper

  • Hvedemel
    Hvedemel er fint udmalede hvedekerner, hvor kun frøhviden er anvendt. Hvedemel har en god bageevne.
  • Hvid fuldkornshvedemel
    Hvid hvede kaldes også for mild fuldkornsmel. Den er kendetegnet ved, at alle skaldele er bevaret, således at kostfiberindholdet er højt. Hvid fuldkornshvede virker ikke grov som andre fuldkornsprodukter, så man kan opnå et bagværk med højt indhold af kostfibre, uden at brødet virker groft.

    Til brødbagning med hvid fuldkornshvede tilsættes hvedemel, for at brødet kan hæve optimalt. Hvid fuldkornshvedemel kan anvendes til boller, brød, kager, pandekager mm. som delvis erstatning for det almindelige hvedemel.

    Der mangler undersøgelser af hvid fuldkornshvedemels effekt på stigningen af blodsukker. Brød bagt med hvid fuldkornshvedemel kan derfor ikke erstatte rugbrød.
  • Spelt
    Spelt er en gammel kornsort, som er blevet populær igen. Speltmel giver stort set samme blodsukkerstigning som hvedemel, så i forhold til dette, er der ingen fordel ved at anvende spelt frem for hvedemel. Rent smagsmæssigt afviger spelt dog fra hvedemel.
  • Fuldkornsspelt
    Fuldkornsspelt eller usigtet spelt er groft formalede speltkerner. Melet indeholder alle dele af kornet – også kimen. Bageevnen er lille.
  • Fuldkornshvedemel
    Fuldkornshvedemel er groft formalet hvedekerner. Fuldkornshvedemel indeholder alle dele af kornet – også kimen. Bageevnen er lille.
  • Grahamsmel
    Grahamsmel er finere formalet fuldkornshvedemel. Grahamsmel har en forholdsvis bedre bageevne end fuldkornshvedemel. Til brødbagning med grahamsmel og fuldkornshvedemel tilsættes ofte hvedemel, for at brødet bedre kan hæve. 
  • Hvedeklid
    Hvedeklid består udelukkende af hvedekornets skaldele, som er formalede og derfor meget fiberrige. Hvedeklid har ingen bageevne.
  • Hvede- og rugkerner
    Hele, knækkede eller skårne hvede- og rugkerner indeholder alle skaldele. Disse tilsættes brød for at give en grovere konsistens og for at variere smagen. 100 % fuldkorn.

    Alle typer af kerner skal udblødes i koldt vand i 2-3 timer, koges i nogle minutter, inden de kommes i dejen. Alternativt skal brødet langtidshæve. Herved undgå man, at kernerne bliver hårde. Kernerne har ingen bageevne.
  • Groft rugmel
    Groft rugmel er mel, hvor skaldelene ikke er sigtet fra. Rug danner kun lidt gluten, så brød bagt udelukkende med rugmel giver et meget tungt brød. Ofte tilsættes sigtemel eller hvedemel til rugbrød for at "lette" brødet. 100 % fuldkorn.
  • Ruggryn
    Ruggryn er valsede kerner. De kan anvendes som havregryn. 100 % fuldkorn.
  • Sigtemel
    Er en blanding af rugsigtemel og hvedemel. Sigtemel har en god bageevne.
  • Havregryn
    Havregryn anvendes mest som valsede gryn. Hele korn bliver valset, så kostfiberindholdet er højt. 100 % fuldkorn.
  • Havreklid
    Havreklid er havrekornets skaldele, der er formalede. Indholdet af kostfibre - og især de vandopløselige kostfibre - er derfor højt.

Opskrifter med fuldkorn 

I opskriftdatabasen kan du få gode råd til at bage med fuldkorn og finde lækre og sunde opskrifter. 

Se opskrifter med fuldkorn 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes