MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Drikke

Det er vigtigt at få tilstrækkeligt med væske i løbet af dagen. Et af de officielle 10 kostråd lyder: Drik vand. Fødevarestyrelsen anbefaler 1-1½ l væske om dagen.

Hvis du vil drikke sodavand og lignende, er det en god idé at vælge drikke, som er sødet med sødestof, fordi selv meget hurtigtvirkende insulin ikke virker tilstrækkeligt hurtigt, hvis man drikker sukkersødet sodavand og saftevand i større mængder. Dvs. blodsukkeret vil stige meget og hurtigt.

Vælg:

  • Drikke med højst 1 g sukkerarter pr. 100 ml
  • Frugtsaft med højst 10 g sukkerarter pr. 100 ml ufortyndet (Ca. ½ l om dagen)
  • Kakaodrikke med højst 0,7 g fedt og højst 4 % tilsat sukker eller højst 8 g sukkerarter pr. 100 ml (1/4-1/2 l om dagen - inklusiv mælk og evt. syrnede mælkeprodukter)

Find opskrifter 

I opskriftssamlingen kan du finde opskrifter på både varme og kolde drikke.  

Se opskrifter på drikke

Du kan også få tips til, hvordan du pifter vandet op, så du lettere får drukket den mængde vand om dagen, som kroppen har brug for.

Se tips til at pifte vandet op

Alkohol

Du skal være opmærksom på, at dit blodsukker kan blive lavt, når du har drukket alkohol. Du kan mindske den risiko ved at få kulhydrat fra mad og drikke eller ved at nedsætte insulindosis. Det er en god idé at tale med din behandler om det.  

Nogle drikke indeholder både alkohol og sukker (kulhydrat). Det er f.eks. Somersby Cider, Smirnoff Ice og Barcardi Breezer. De kan derfor give højt blodsukker.

Vær opmærksom på, at alkohol har et højt energiindhold (kJ/kcal).

Du kan finde oplysninger om indholdet af energi, alkohol og kulhydrat i forskellige alkoholiske drikke i oversigten herunder:

Hent oversigt over næringsindhold i alkoholiske drikke

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes