MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Frugt

Et af de officielle kostråd hedder:
Spis frugt og mange grøntsager – spis 6 om dagen. Husk, at mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner. Det vil sige ca. 3 stykker frugt.
(Kilde: altomkost.dk Fødevarestyrelsen)

Det er sundt at spise frugt, da det indeholder kostfibre, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. Frugt er også med til at gøre maden farverig.

Fakta:
Frugt i rå form er ikke tilsat sukker, men har et naturligt indhold af sukker. Blodsukkeret stiger derfor, når man spiser frugt.

Frugtsukkerindholdet varierer i forskellige frugter.

Frugter

Billedet viser, hvor store mængder af forskellige slags frugter, der indeholder ca. 10 gram kulhydrat = 1 "stykke" frugt. F.eks. giver 150 g jordbær samme mængde kulhydrat – dvs. nogenlunde samme stigning i blodsukkeret – som 1 æble (på størrelse med en tennisbold).

Henkogt eller syltet frugt indeholder meget sukker. Vælg f.eks. henkogt frugt i egen lage, hvis du ønsker et lavere indhold af kulhydrat.

Frugtjuice indeholder ca. 10 g kulhydrat pr. 100 ml og giver dermed stigning i blodsukkeret. Du kan evt. drikke 1 dl frugtjuice i stedet for at spise et stykke frugt.

Frugtjuice kan bruges til behandling af lavt blodsukker (hypoglykæmi).

Se skemaet over forskellige frugters indhold af kulhydrat

Se Diabetesforeningens app til kulhydrattælling

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes