MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Frugt

Et af de officielle kostråd hedder:
Spis frugt og mange grøntsager – spis 6 om dagen. Husk, at mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner. Det vil sige ca. 3 stykker frugt.
(Kilde: altomkost.dk Fødevarestyrelsen)

Det er sundt at spise frugt, da det indeholder kostfibre, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. Frugt er også med til at gøre maden farverig.

Fakta:
Frugt i rå form er ikke tilsat sukker, men har et naturligt indhold af sukker. Blodsukkeret stiger derfor, når man spiser frugt.

Du kan spise alle slags frugt, men i varierende mængde, da indholdet af kulhydrat er forskelligt. F.eks. indeholder en banan dobbelt så meget kulhydrat pr. 100 g som et æble.

Frugter

Billedet viser, hvor store mængder af forskellige slags frugter, der indeholder ca. 10 gram kulhydrat = 1 "stykke" frugt. F.eks. giver 150 g jordbær samme mængde kulhydrat – dvs. nogenlunde samme stigning i blodsukkeret – som 1 æble (på størrelse med en tennisbold).

Henkogt eller syltet frugt indeholder meget sukker. Vælg derfor gerne henkogt frugt i egen lage evt. sødet med sødestoffer.

Du kan spise mindre mængder af marmelade sødet med sukker.

Frugtjuice indeholder ca. 10 g kulhydrat pr. 100 g og giver dermed stigning i blodsukkeret. Du kan evt. drikke 1 dl frugtjuice i stedet for at spise et stykke frugt.

Frugtjuice kan bruges til behandling af lavt blodsukker (hypoglykæmi).

Se skemaet over forskellige frugters indhold af kulhydrat

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes