MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Grøntsager

Grøntsager giver en langsom og stabil blodsukkerstigning og bidrager med mange vitaminer, mineraler, antioxidanter, kostfibre og andre stoffer, der har betydning for vores sundhed. Det er derfor godt at spise mange grøntsager og gerne til flere af dagens måltider. Den officielle anbefaling 6 om dagen svarende til 600 g grøntsager og frugt gælder for alle børn over 10 år og voksne.

Grøntsager og diabetes

I de officielle kostråd anbefales det, at du spiser mindst 300 g grøntsager om dagen, og at du især vælger de grove grøntsager. De 300 g grøntsager kan f.eks. fordeles med 100 g til den kolde mad og 200 g til den varme mad. Spis gerne forskellige slags grøntsager.

Fine og grove grøntsager

Grøntsager kan inddeles i grove og fine grøntsager ud fra indholdet af de kostfibre, der kan opløses i vand. Kostfibre, og især de vandopløselige kostfibre, synes at have en positiv effekt på blodsukkeret, da de forsinker optagelsen af kulhydrater fra tarmen. Det er derfor bedst at spise flest af de grove grøntsager.

Grove grøntsager er f.eks.:

  • Alle slags kål
  • Rodfrugter (knoldselleri, pastinak, gulerod, rødbede m.fl.)
  • Løg
  • Porre
  • Ærter
  • Grønne bønner

Fine grøntsager er f.eks.:

  • Alle slags salat
  • Agurk
  • Tomat
  • Peberfrugt
  • Champignon og andre svampe
  • Radiser

Rå eller tilberedte

Rå grøntsager indeholder flere vitaminer end tilberedte grøntsager. Til gengæld kan de fleste spise større mængder af tilberedte grøntsager, bl.a. fordi de er lettere at tygge.

Indholdet af kostfibre er uændret i rå og i tilberedte grøntsager.

Enkelte rå grøntsager, f.eks. grønne bønner, indeholder stoffer, der kan give mavekneb. Disse stoffer forsvinder ved kogning.

Vær opmærksom på, at nogle syltede grøntsager er sødet med sukker. Spiser du f.eks. en portion rødkål fra glas, skal du regne med de ekstra kulhydrater, som sukkeret giver.

Rødkål -stor

100 g rødkål giver 16 g kulhydrat

Majs

Majskerner indeholder ca. 20 g kulhydrat pr. 100 g. Tal med din diætist, om du skal tælle kulhydrater i majs og majskolber.

Majs -stor

100 g majs giver 20 g kulhydrat

Se liste over indholdet af kulhydrat i grøntsager

Se Diabetesforeningens app til kulhydrattælling

Find opskrifter 

I vores opskriftssamling kan du finde opskrifter på lækre, spændende retter med grove grøntsager og få tips til, hvordan du får flere grove grøntsager ind i din daglige kost. 

Læs temaet om grove grøntsager

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes