MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kartofler, ris, pasta m.m.

Kartofler indeholder ca. 17 g kulhydrat pr. 100 g og giver stigning i blodsukkeret. Mængden af kartofler skal derfor passe med den mængde insulin eller blodsukkersænkende tabletter, du får. 

Frosne kartoffelprodukter med lavt indhold af fedt kan indgå i den sunde mad. 

Vælg fuldkornsvarianter, når du spiser ris, pasta, nudler, bulgur, couscous, spelt, perlebyg m.m. De har et højere indhold af fuldkorn, kostfibre, vitaminer, mineraler m.m. 

100 g kogte ris, pasta, bulgur m.v. indeholder ca. 25g kulhydrat og giver stigning i blodsukkeret. Mængden du spiser har derfor betydning for hvor meget dit blodsukker stiger. 

Vælg:

  • Kartofler og kartoffelprodukter med højst 5 g fedt pr. 100 g
  • Fuldkorns-ris, -pasta, -nudler, -bulgur, -couscous, -spelt, -perlebyg m.m.

Find opskrifter 

I opskriftsdatabasen kan du finde opskrifter på retter med fuldkorn og læse mere om fordelene ved at vælge fuldkorn. 

Læs fuldkornstemaet

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes