MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kartofler, ris, pasta m.m.

Kartofler indeholder ca. 17 g kulhydrat pr. 100 g.

En mindre del af stivelsen i kogte kartofler bliver omdannet til resistent stivelse, når kartoflerne bliver kolde. Resistent stivelse påvirker ikke blodsukkeret. Kolde kogte kartofler giver derfor ikke helt så høj blodsukkerstigning som samme mængde varme kartofler.

Vælg fuldkornsvarianter, når du spiser ris, pasta, nudler, bulgur, couscous, spelt, perlebyg m.m. De har et højere indhold af fuldkorn, kostfibre, vitaminer, mineraler m.m. Fuldkornsvarianter mætter mere og i længere tid og giver en langsommere blodsukkerstigning.

100 g kogte ris, pasta, bulgur m.v. indeholder ca. 25 g kulhydrat.

Vælg:

  • Kartofler og kartoffelprodukter med højst 5 g fedt pr. 100 g
  • Fuldkorns-ris, -pasta, -nudler, -bulgur, -couscous, -spelt, -perlebyg m.m.

Find opskrifter 

I opskriftssamlingen kan du finde opskrifter på retter med fuldkorn og læse mere om fordelene ved at vælge fuldkorn. 

Læs fuldkornstemaet

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes