MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Nødder og kerner

Nødder og kerner som solsikkekerner, sesam- og hørfrø indeholder en del fedt varierende fra ca. 30-70 g pr. 100 g afhængig af, hvilket produkt der er tale om. Fedtet er dog primært umættet fedt, som vi også kalder det sunde fedt.

Især nødder og mandler har et højt indhold af de enkeltumættede fedtstoffer, der er særlig gode, da de har en gavnlig effekt på blodets kolesterol. Nødder og mandler har et højt kalorieindhold, og er derfor velegnede, når man skal tage på i vægt.

Fødevarestyrelsens generelle anbefaling er, at man med fordel kan spise en håndfuld nødder (ca. 30 g) eller mandler f.eks. to gange om dagen, når man har behov for ekstra energi (kalorier). I denne mængde giver nødderne ikke stigning i blodsukkeret af betydning. Hvis du spiser større mængder, er det relevant at tælle kulhydraterne.

Vær opmærksom på, at nogle nødder kan være tilsat salt. Det er sundest at vælge usaltede nødder og mandler, og det er ekstra vigtigt, hvis du har forhøjet blodtryk.

1 hasselnød eller mandel vejer ca. 1 g
1 spsk. solsikke- eller græskarkerner ca. 10 g
1 spsk. hørfrø eller sesamfrø vejer ca. 10 g

Se skemaet over forskellige nødder og kerners indhold af kulhydrat

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes