MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Sukker

Tidligere troede man, at diabetikere ikke kunne tåle den mindste smule sukker.

I dag ved vi, at personer med diabetes kan spise sukker i mindre mængder. Sukkermængden må dog højst udgøre 10 % af det daglige energiindtag (10 E %). 

10 % (10 E %) af det daglige energiindtag svarer til:

  • Ca. 30 g sukker, hvis man spiser ca. 5000 kJ / ca 1.200 kcal om dagen
  • Ca. 40 g sukker, hvis man spiser ca. 7000 kJ / ca. 1.700 kcal om dagen
  • Ca. 50 g sukker, hvis man spiser ca. 8500 kJ / ca. 2.000 kcal om dagen
  • ca. 60 g sukker, hvis man spiser ca. 10.000 kJ / ca. 2.400 kcal om dagen

SukkerSukker findes i forskellige former: Stødt melis (sakkarose), rørsukker, farin, sirup m.fl. I relation til diabetes har det ingen betydning, om du bruger den ene eller anden form for sukker.

Honning, både fast og flydende, sidestilles med sukker. Når du spiser sukker f.eks. som slik, kan du tælle kulhydrater og dosere insulin efter den mængde du spiser. 

For at gøre det lettere at holde styr på kulhydraterne og dosere insulinen korrekt, kan du med fordel benytte Diabetesforeningens app til kulhydrattælling

Find opskrifter på desserter

Du kan finde inspiration til lækre desserter med mindre sukker her: 

Se opskrifter på desserter

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes