MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Ramadan og diabetes

Fasten i ramadan, der blandt andet betyder, at man ikke spiser og drikker fra solopgang til solnedgang. Du kan sagtens gennemføre ramadan, selvom du har diabetes, men det kræver god planlægning og en ekstra indsats. Tal med din læge, inden du påbegynder ramadan.

Mål ofte dit blodsukker

Når du faster, er det vigtigt, at du måler dit blodsukker ofte:

  • før solopgang
  • 2 timer efter solopgang
  • ved middagstid
  • før solnedgang
  • før sengetid

Det er også vigtigt, at du måler dit blodsukker, hvis du:

  • føler dig syg
  • tror, at du har højt blodsukker
  • tror, at du har lavt blodsukker

Du bør afbryde fasten, hvis:

  • Dit blodsukker er mindre end 3,5 mmol/l.
  • Dit blodsukker er mindre end 3,9 mmol/l i de første timer efter fasten er startet om morgenen - især hvis du bruger insulin.
  • Dit blodsukker er højere end 15 mmol/l.
  • Du er syg.

Råd om kost

  • Spis varieret og ikke for meget.
  • Spis et måltid både efter solnedgang (Iftar) og før solopgang (Suhoor).
  • Begræns søde sager.
  • Vælg mad med langsomme kulhydrater og højt kostfiberindhold før og efter fasten (fuldkorn, brune ris, bønner, linser, frugt, grøntsager, salater).
  • Begræns brug af ghee, samosas, pakoras (mættet fedt).
  • Brug rapsolie og olivenolie til madlavning (umættet fedt).
  • Drik vand (1-1½ l i døgnet) – især lige før solopgang.

Råd om fysisk aktivitet

  • Vær moderat fysisk aktiv fra solopgang til solnedgang.
  • Undgå hård fysisk aktivitet i løbet af dagen for at undgå dehydrering og lavt blodsukker.

Opskrifter på fremmedsprog

Diabetesforeningen har oversat en række lækre og sunde opskrifter til arabisk, somali og tyrkisk.

Se opskrifterne på arabisk, somali og tyrkisk  

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes