MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Alkohol

Alkohol finder du i øl, vin, spiritus mm. Sundhedsstyrelsens retningslinjer for indtag af alkohol gælder også, når du har diabetes:

Sundhedsstyrelsens 7 udmeldinger om alkohol

  1. Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred
  2. Drik ikke alkohol for din sundheds skyld
  3. Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 genstande for mænd
  4. Du har en høj risiko for a blive syg på grund af alkohol, hvis du drikker mere end 14 genstande om ugen for kvinder og 21 genstande om ugen for mænd
  5. Stop før 5 genstande ved samme lejlighed
  6. Er du gravid - undgå alkohol. Prøver du at blive gravid - undgå alkohol for en sikkerheds skyld
  7. Er du ældre - vær særligt forsigtig med alkohol

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Alkohol og blodsukker

Du skal være opmærksom på, at dit blodsukker kan blive lavt, når du drikker alkohol. Du kan mindske den risiko ved at få kulhydrater fra mad og drikke eller ved at nedsætte din insulindosis.

Nogle drikke indeholder både alkohol og sukker (kulhydrat). Det er f.eks. Somersby Cider, Smirnoff Ice og Barcardi Breezer. De kan derfor give højt blodsukker.

Når du har drukket alkohol, er det en god ide at måle dit blodsukker, inden du lægger dig til at sove. Hvis det er lavt, skal du spise ekstra kulhydrat - f.eks. et stykke brød.

Undgå at drikke alkohol på tom mave.

Tal med din behandler om alkohols virkning på blodsukkeret, og om hvordan du skal forholde dig.

Alkohol indeholder energi (kJ/kcal). Det er derfor bedst at spare på alkohol, hvis du skal tabe dig.

  • 1 g alkohol = 30 kJ / 7 kcal.

Se oversigt over næringsindholdet i alkoholiske drikke

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes