MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Påvirkning af blodsukkeret

Mængden af kulhydrat har stor betydning for, hvor meget blodsukkeret stiger. Jo mere stivelse, sukker, frugtsukker, mælkesukker og lignende du spiser til et måltid, jo mere vil dit blodsukker stige. Det er derfor vigtigt at vurdere mængden af kulhydrat og docere insulin i forhold til.

Alle kulhydrater optages ikke lige hurtigt. Sukker får eksempelvis dit blodsukker til at stige hurtigt, mens rugbrød giver en langsommere blodsukkerstigning. Det er bedst at vælge de kulhydrater, der giver langsom stigning i blodsukkeret (medmindre du har lavt blodsukker og har brug for en hurtig blodsukkerstigning).

Der er en række andre faktorer, der påvirker stigningen i blodsukkeret:

  • hvordan produkterne er fremstillet, forarbejdet og tilberedt
  • måltidets indhold af fedt (fedt hæmmer mavens tømningshastighed og forsinker stigning i blodsukkeret)
  • måltidets øvrige sammensætning

Hver af de viste portioner indeholder 10 g kulhydrat.
Produkterne er vist i den rækkefølge, at de første giver den hurtigste stigning i blodsukkeret, mens rugbrød og tørrede bælgfrugter giver den langsomste stigning. 

Fælles for kulhydraterne - med undtagelse af kostfibre - er, at de overvejende bliver omdannet til glukose (sukker). Derfor stiger dit blodsukker 1½-2 timer efter, at du har spist.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes