MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Depression og diabetes

Depression giver typisk en forringet koncentration, manglende overblik, forringet evne til at træffe beslutninger, tendens til bekymringer, selvbebrejdelse og skyldfølelse. En depression kan dermed i væsentlig grad påvirke din livskvalitet, din egenomsorg og din diabetesregulation negativt

Når du har diabetes, har du dobbelt så stor risiko for angst og depression som mennesker uden en kronisk sygdom (1).

Med depression følger ofte en følelse af uoverkommelighed. Mangel på overskud og energi betyder ofte en reduceret diabetes-egenomsorg. Forringet egenomsorg kan komme til udtryk ved mindre fokus på optimal mad, motion, blodsukkermåling eller at droppe fremmøde ved diabeteskontroller.

De to dele (depression og diabetes) forstærker således hinanden. Men det betyder også, at hvis du begynder at arbejde for øget egenomsorg eller at arbejde med at afhjælpe depressionen vil overskuddet til din diabetesegenomsorg også blive øget. Forbindelserne mellem depression og diabetes er dermed både en ulempe og en fordel. Det er derfor vigtigt at tage depression alvorligt, når du har diabetes.

Hvad kan jeg selv gøre?

Du kan hjælpe dig selv ved at skabe struktur i din hverdag, så du hver dag:

  • sørger for at få sovet, spist, rørt og hvilet dig
  • kommer udenfor i den friske luft
  • kommer i bad
  • holder dit hjem ryddeligt og rent
  • har kontakt til andre mennesker - i den dosis du kan magte

Det er helt naturligt at dine søvn- og spisevaner ændrer sig. Måske får du rykket rundt på døgnet, så du går senere og senere i seng og derfor sover længere om morgenen. Måske mister du din appetit eller, du begynder at spise mere, end du plejer.  I begge tilfælde er det vigtigt at fastholde den rytme, du havde, inden du fik en depression. 

Nogle kommer i så dyb en depression at bare det at stå op om morgenen, rydde op eller gå en lille tur kan virke helt uoverskueligt. Slå ikke dig selv i hovedet med, at du er doven og bare ”skal tage dig sammen”. Du er syg, og det er nødvendigt, at du nedjusterer dine krav til dig selv.

Gør ting, der gør dig godt

Udover den faste struktur, er det vigtigt at lave nogle af de ting, som gør dig godt. En depression kan fjerne al lyst til at lave det, som plejede at gøre dig i godt humør. Tænk over, hvad der plejede at gøre dig i godt humør og tving dig selv afsted – eventuelt i mindre og overskuelige doser.  En depression rammer dig på din lyst, du vil derfor højst sandsynligt ikke finde glæde ved det på forhånd, men du vil måske komme i bedre humør undervejs eller bagefter. Her er det vigtigt, at du mærker efter, hvad aktiviteten gjorde ved dig.

Det kan være en god hjælp at lave nogle faste aftaler med dig selv. Du kan eventuelt lave et aktivitetsskema, hvor du helt konkret skriver dine planer ind. Dvs. løse aftaler som to gåture om ugen, holder ikke. Du skal skrive ”tirsdag og torsdag kl. 10 gåtur”.

Kilde (1): Diabetesforeningens panelundersøgelse om psykiske problemer. Undersøgelsen bygger på 812 besvarelser fra Diabetespanelet, maj 2014.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes