MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Ung med diabetes 2

Der er mange forskellige faktorer, du skal være opmærksom på, hvis du er ung og har type-2 diabetes.

Er du mellem 16 og 25 år og ramt af type 2-diabetes? Så er denne side henvendt til dig. Her har vi fokus på de mange faktorer, som du skal være ekstra opmærksom på, når du er ung og har type 2-diabetes. Alt fra alkohol, mad og motion til kørekort, stress og motion.

Ønsker du uddybende information om, hvad type 2-diabetes er, kan du læse mere her: 

Læs mere om type 2-diabetes

Alkohol

Når du har type 2-diabetes, gælder de samme anbefalinger for dig som for den øvrige befolkning. For mænds vedkommende anbefaler Sundhedsstyrelsen max 14 genstande om ugen og for kvinder max 7 genstande om ugen. Sundhedsstyrelsen anbefaler samtidig, at du maks. drikker 5 genstande ved samme lejlighed.

Vær særligt opmærksom

Når du har type 2-diabetes, er der imidlertid en række faktorer, du skal være særligt opmærksom på:

  • Alkohol sænker blodsukkeret (leveren forbrænder en genstand på ca. 1½ time)
  • Risikoen for lavt blodsukker forstærkes ved fysisk aktivitet som dans og sex
  • Spis altid 1 skive rugbrød, når du har drukket alkohol (mere end 5 genstande)
  • Alkohol feder næsten ligeså meget som fedt
  • Undgå at drikke alkohol, hvis du er gravid

Snak med din behandler, hvad der gælder for dig.

Få hjælp af vennerne

Det er vigtigt, at dine venner ved, du har diabetes. Det er en god tryghed for dig at have en ven i nærheden, der kender symptomerne på lavt blodsukker og som ved, hvordan han/hun kan hjælpe dig. Ligeså at de er opmærksomme på, om du kan spise og drikke juice uden problemer.

Morgenen efter en bytur med alkohol

Kroppen er langsom til at nedbryde alkohol, hvilket øger risikoen for lavt blodglukose. Derfor kan det være farligt at sove længe morgenen efter du har drukket alkohol. Så stå tidligt op, mål blodglukose og spis et ordentlig morgenmåltid. Hvis du samtidig har været fysisk aktiv ex. ved dans eller sex, forstærkes risikoen for lavt blodglukose.

Fastfood

For mange unge er fastfood en del af den almindelige livsstil. Desværre indeholder fastfood ofte meget fedt, og det er derfor ikke godt at spise for tit. Skulle du alligevel lade dig friste, er det en god idé, at du bevæger dig efterfølgende. Fysisk aktivitet er medvirkende til at stabilisere vægten og sænke blodsukkerniveauet.

Hvad kan du spise i stedet?

Især når du har type 2-diabetes er det vigtigt at vælge fuldkornsprodukter, når det er muligt, da det mætter mere, og giver en langsommere blodsukkerstigning.

Find opskrifter

Følgesygdomme

For unge mennesker kan det være svært at forholde sig til, at det er vigtigt at have en velreguleret diabetes nu, for ikke at få følgesygdomme om 15-20 år.

Men faktisk er det ekstra vigtigt for unge med type 2-diabetes, da de grundet den tidlige diagnose har flere år til at udvikle følgesygdomme og skal leve længere med følgerne. Derfor er det vigtigt med en god egenomsorg.

Hold regelmæssig kontakt med din behandler

Hvis du allerede nu har begyndende forandringer, kan du starte en behandling, for at forebygge eller udsætte yderligere udvikling. Derfor er det meget vigtigt, at du opretholder en regelmæssig kontakt til din behandler, uanset om det er din praktiserende læge eller et diabetes ambulatorium.

Det allerbedste er, at du selv er ekspert i dit eget liv med diabetes, og en aktiv samarbejdspartner med din behandler, da det er dig, som skal leve et godt og aktivt liv med diabetes i det daglige.

Læs mere om følgesygdomme

Gravid og diabetes 2

Hvis du har type 2-diabetes skal du være særligt opmærksom, når du planlægger at blive gravid. Det er vigtigt, at din diabetes er super velreguleret, og at du kommer afsted til hyppige diabetes- og graviditetskontroller hos både diabetesbehandler, jordemoder og fødselslæge, fordi det giver dig som mor og dit kommende barn et bedre forløb.

Læs mere om graviditet og diabetes 2

Læs mere om graviditetsdiabetes

Kørekort

Hvis du ønsker at erhverve eller forny kørekort afhænger det altid af din helbredstilstand (om du behandles med tabletter eller insulin, og om du er velbehandlet uden insulintilfælde).

Det afhænger også af om kørekortet er til alm. bil eller motorcykel, eller det er erhvervskørekort.

Du skal have en helbredserklæring.

Har du ingen insulintilfælde haft er der som regel ingen problemer med at få udstedt eller fornyet dit kørekort. Men har du haft insulintilfælde, skal embedslægen vurdere din sag individuelt. Alt efter kørekortkategori og behandlingsmåde er der forskel på, hvor lang tid dit kørekort vil være gyldigt.

Læs mere om kørekort og diabetes

Rusmidler

Narkotika og andre ulovlige stoffer påvirker hjernen og nervesystemet og kan være meget vanedannende og farlig i kombination med diabetes.

Marihuana (cannabis, hash, blow, weed) er mindre farlige end ”hårde stoffer” som heroin, kokain og amfetamin. Ved at kombinere alkohol og marihuana sløves dømmekraften, især omkring diabetesrelaterede beslutninger. Mange der ryger marihuana, bliver ekstremt sultne, og spiser alt hvad der er i nærheden, især junk food.

Amfetamin, ecstasy og kokain bruges til at give mere energi og selvtillid. Der er risiko for væskemangel, når du vedvarende danser eller laver anden hård fysisk aktivitet. Disse stoffer nedsætter appetitten, og kombineret med fysisk aktivitet er der alvorlig risiko for lavt blodglukose.

Rygning

Alle ved det er usundt at ryge. Nikotin får blodkarrene til at trække sig sammen, og resultatet er en langsommere optagelse af insulin. Nikotin medfører også nedsat insulinfølsomhed.

Rygestop mindsker risiko

Rygning medfører væsentlig forøget risiko for bl.a. kræft i lungerne, kronisk bronkitis og hjerte-karsygdomme. Diabetes i sig selv medfører øget risiko for åreforkalkning, blodpropper og hjerneblødning. Ved diabetes lægges disse forskellige risici oveni hinanden. Mange voksenundersøgelser bekræfter, at risikoen for tidlig død hos en ryger er 1,5-2 gange højere end hos en ikke ryger. Men undersøgelser viser også, at risikoen falder, hvis rygning stoppes.

Det nemmeste er aldrig at starte på at ryge, men når man er ung, kan det være svært at modstå ”presset” fra kammerater der ryger. Hvis du ryger og ønsker at stoppe, er der hjælp at hente med rygestop kurser, nikotinplastr, nikotintyggegummi etc.

Læs mere om rygestop

Sex

Sex er sundt og dejligt og på det seksuelle plan fungerer unge med diabetes på nøjagtig samme måde som andre på samme alder, men det er meget vigtigt at bruge prævention for at undgå en uønsket graviditet og kønssygdomme.

Sex kan være hård fysisk aktivitet, og du kan derfor få lav blodglukose både under og efter.

Det kan være svært at få og bevare rejsningen, hvis blodglukose er høj. Som kvinde påvirkes du måske mindre af diabetes, men udflåd og svampeinfektioner forekommer hyppigere ved dårlig reguleret diabetes, og kan virke negativt på sex lysten.

Slik, is og chips

Det er ok at spise slik, is og chips ved særlige lejligheder, men bliver det en del af dagligdagen, påvirker det din blodglukose og din vægt i uheldig retning.

Slik, is og chips får din blodglukose til at stige. Chokolade og chips indeholder meget fedt og hvis du spiser for store mængder, tager du på i vægt, uanset om du har diabetes eller ej. Dog kan du tage en lille chokoladebar, 24 g kulhydrat som erstatning for et mellemmåltid. Hvis du vælger at spise slik etc. daglig, kræver det meget fysisk aktivitet. Eks. indeholder en magnum is 260 kcal. og en times cykling forbrænder 250-300 kcal.

Chips indeholder meget fedt, som får blodglukose til at stige langsomt, over mindst 3-4 timer. 25 g chips, som er det der kan ligge i voksen håndflade, har samme kulhydtat og fedtindhold som en ostesandwich. Husk at spise chips med umættet fedt (fedt fra planteriget).

Sport og bevægelse

Daglig motion er en stor fordel for alle unge med diabetes. Det kan medvirke til vægttab.

  • Motion sænker blodglukose ved at øge glukoseoptagelsen i musklerne
  • Efter fysisk aktivitet har musklerne en øget insulinfølsomhed i 1-2 dage
  • Vælg en motionsform du kan lide, start i det små og byg formen langsomt op
  • Ved motion 3-4 gange om ugen er der en vedvarende øget insulinfølsomhed, og den medicinske behandling kan måske nedsættes

Tal i øvrigt med din behandler om det.

Læs mere om motion og diabetes 2

Stress

Stress er en psykologisk/fysiologisk belastning, som påvirker kroppen og øger blodglukoseniveauet på grund af forskellige stresshormoner. Eksempler på belastninger kan være:

  • Kærestesorg
  • Sygdom
  • Dødsfald i familien
  • Eksamensperioder

Læs mere om diabetes og eksamen

Læs mere om stress

Brødre med type-2 diabetes

Brødrene Christian og Michael Petersen fik type 2-diabetes, da de var henholdsvis 18 og 36 år.
Læs brødrenes historie

Patrick: Jeg er lidt stolt af mig selv

Patrick er 15 år, og det er nu fire år siden, han fik konstateret type-2 diabetes.
Læs Patricks historie

Christian gik fra at træne syv dage om ugen til ingen fysisk aktivitet

Christian Petersen var en af de første helt unge danskere, der fik konstateret “gammelmandssukkersyge”.
Læs Christians historie

Diabetes kom som et stort chok

Annie fik konstateret type-2 diabetes som 14-årig, og selvom sygdommen var i familien, kom det alligevel som et stort chok for hende.
Læs Annies historie

Tak til...

Teksterne om at være ung med diabetes er udarbejdet med initiativ fra Type 2 SIG-gruppen, marts 2011 af:

  • Lene Svane Larsen, Odense Sygehus
  • Jytte Skovlund Roed, Svendborg Sygehus
  • Tove Amby, Aarhus Sygehus, NBG

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes