MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Aktiv hverdag med diabetes 2

Det er vigtigt at være aktiv, det kan gøres ved mange praktiske ting i hverdagen.

Når du har type 2-diabetes, er det vigtigt, at du har en aktiv hverdag. Du har godt af alle former for bevægelse, der øger din puls og dit åndedræt. Det gælder, uanset om du har diabetes eller ej – og hvad enten du er ny med type 2-diabetes eller har haft sygdommen i mange år.

Måske er du allerede meget fysisk aktiv i din hverdag, bliver forpustet og får sved på panden hver dag. Det er godt. For der er mange fordele ved at være fysisk aktiv. Faktisk er det sundere at være overvægtig og i god form end normalvægtig og i dårlig form.

Mange muligheder for aktiviteter i hverdagen

Din hverdag er fuld af muligheder for at være fysisk aktiv - og det tæller det hele.

Allerbedst er det, hvis du bliver forpustet og får sved på panden:

  • lav havearbejde
  • gå en aftentur
  • gå tur med hunden
  • gør rent
  • hop i trampolin med børnebørnene
  • vælg cyklen til de korte ture i stedet for at tage bilen
  • stå af bussen et stop før du skal af, og gå det sidste stykke
  • gå rundt i stuen, når du taler i telefon
  • tag på shoppingtur
  • dans
  • dyrk sex

Fordele ved en aktiv hverdag

Der er mange fordele ved at have en aktiv hverdag. En aktiv hverdag:

  • sænker dit blodsukker, blodtryk og kolesteroltal
  • forebygger følgesygdomme
  • øger dit psykiske og fysiske velvære
  • øger virkning af insulin, så din krop bedre kan optage sukkeret fra blodet
  • medvirker til vægttab sammen med kostændringer
  • har gunstig indflydelse på søvn og fordøjelse
  • modvirker stress, depression og angst
  • opbygger og bevarer muskler
  • giver bedre hjertefunktion
  • styrker knoglerne
  • giver bedre appetitregulering

 

Hverdagen er fuld af muligheder for fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet kan være mange ting - og behøver ikke nødvendigvis indebære en tur i motionscenter eller et medlemskab af en idrætsforening. Også hverdagen er fuld af muligheder for aktivitet.

Find inspiration til fysisk aktivitet, gode råd og motivation via menuen til venstre. Og husk - det er sundere at være overvægtig og i god form end normalvægtig og i dårlig form.

I videoen herunder får du 5 fif til en mere aktiv hverdag



Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes