MIT DIABETESBLIV MEDLEM

10 tips til vintermotion

Det kan være svært at motivere sig selv til at komme ud at bevæge sig i vinterkulden. Få 10 tips til motion i vintermørket.

1) Vintersysler inden døre

Al bevægelse har en positiv indflydelse på blodsukkeret. Gode vintersysler indendøre kan være at rydde op i kælder, skabe og skuffer.

2) Hvad tid er sofatid?

Det er nemt at komme til at sidde i sofaen hele aftenen. Aftal et tidspunkt med dig selv, hvor du vil sætte dig i sofaen - og gør op med dig selv, hvad du skal nå forinden.

3) Når du ser nyheder

Når du ser nyheder, så rejs dig op og ned fra stolen ved hvert nyhedsklip. På den måde styrker du benmuskler, balance og balder. Dagens dato kan også bestemme, hvor mange gange, du skal rejse og sætte dig i løbet af aftenen.

4) Brug trappen

Brug trappen - både inde og ude - til at styrke benmusklerne. Brug det enkelte trappetrin til at gå op og ned ad flere gange.

5) Træn balance

Stå på ét ben - for eksempel når du skræller kartofler, gulerødder og rodfrugter. Skift ben indimellem og træn balancen.

6) Gå en tur med andre

Lav aftaler med venner om at gå ture - lange som korte. Alt tæller.

7) Gå en tur i frokostpausen

Gå en tur i din frokostpause, mens det stadig er lyst.

8) Klæd dig på til vejret

Klæd dig varmt på, når du skal ud at gå. Brug refleksbånd i mørke og tusmørke, og pigsåler, hvis det er glat, og du er nervøs for at falde.

9) Film med øvelser

Brug Diabetesforeningens øvelser til nem motion:

Øvelser, du kan lave hjemme i stuen

5 minutters workout

10) Motionsredskaber og måleinstrumenter

Det kan blive lidt sjovere at bevæge sig, hvis du måler din aktivitet eller benytter nogle motionsredskaber.

Se udvalget af motionsredskaber, skridttæller og ur i netbutikken

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes