MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Små film: Bevæg dig i arbejdstiden

Har du et arbejde, hvor du sidder meget stille? Nyere forskning viser, at det er en fordel for din sundhed, hvis du rejser dig og bevæger dig, for hver gang, der er gået 30 minutter. Afbrydelserne kunne være at stå op, let bevægelse enten i form af gang eller simple styrkeøvelser, såsom benbøj, løft op på tå eller bækkenløft.

Herunder kan du se nogle små film med inspiration til øvelser, du kan lave i de små pauser fra dit stillesiddende arbejde. Enten alene eller sammen med kollegerne.

Bevæg dig i løbet af dagen



Her finder du tips til, hvordan du kan bevæge dig mere, hvis du sidder meget stille i arbejdstiden. Varighed [1:14 min.]


Tre strækøvelser på arbejdet



I denne video finder du tips til, hvordan kan strække skulder, nakke og ryg ud på arbejdet. Varighed [1:03 min.]


Tre styrkeøvelser på arbejdet



I denne video finder du tre forslag til tre styrkeøvelser, du kan lave på arbejdet. Varighed [1:06 min.]


Tre konkurrencer på arbejdet



I denne video finder du tre sjove konkurrencer, der får pulsen op, når du er på arbejde. Varighed [1:05 min.]


Forslag til mere bevægelse i hverdagen

Følg disse links og få konkrete forslag til bevægelser, du kan afbryde din stillesiddende dag med.

5 fif til mere bevægelse 

Se forslag til styrkeøvelser

Se små film med styrkeøvelser

Kilder

  • Lifestyle management, Diabetes Care 2017; 40
  • Physical Activity/Exercise and Diabetes: A Position statement of the American Diabetes Association, Diabetes Care 2016; 39: 2065-2079;
  • Benefits for type 2 diabetes of interrupting prolonged sitting with brief bouts of light walking or simple resistance activities, Paddy C Dempsey et al, diabetes Care 2016

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes