MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Fitnesstræning: "Jeg ville se normal ud igen"

Susanne Hansen er lægesekretær, 41 år, og har type 2-diabetes. Hun har tabt ti kilo hvert år i de sidste ti år blandt andet ved at dyrke mange forskellig slags motion. I alt bliver det til fem-seks timers mavedans, cykling, mave-balle-lår-træning og øvelser med vægte hver uge.

Foto: Lene Esthave

Artiklen er skrevet af Helen H. Heidemann, og er bragt i medlemsbladet maj 2014.

Hvorfor træner du med håndvægte (går under navne som bodypump, powerpump og push)?

- Jeg opbygger min muskelmasse, og det gør, at jeg får formet min krop og strammet den op. Jeg har en masse overskydende hud efter at have tabt mig i alt 100 kilo på ti år, og her hjælper træningen med vægte. Jeg kunne også lave de samme øvelser derhjemme med nogle vandflasker, men kan bedre lide at gå på et hold sammen med andre.

Din form er det vigtigste

Hvis du synes, det er svært at smide de ekstra kilo, så husk, at det er sundere at være overvægtig og i god form end at være slank og i dårlig form. Overvægtige, der er i god fysisk form, har nemlig ikke højere dødelighed end folk, der er normalvægtige. Til gengæld har normalvægtige i dårlig form markant højere dødelighed end normalvægtige i god form. Det viser flere studier og senest et amerikansk, hvor forskerne i næsten 14 år fulgte 17.044 mennesker, der var i risiko for at få type 2-diabetes.

Studiet hedder “Fitness, Fatness, and Survival in Adults with Prediabetes” og er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Diabetes Care i februar. 

Hvordan kom du i gang med så meget motion?

- Jeg gik på et diabeteskursus på Sundhedscentret i Sønderborg Kommune, hvor jeg bor. Her fik vi også vist forskellige former for motion, og jeg fandt ud af, at det jo ikke behøvede at være kedeligt. Jeg meldte mig ind i fitnesscentret og har prøvet mange af de forskellige hold efterhånden. Jeg er blevet bidt af motion og kan slet ikke undvære det nu.

Hvilken effekt har din træning?

- Jeg får det bedre med mig selv, og mit blodsukker er også blevet bedre. Jeg får metformin og Victoza, og sammen med motion og en bedre kost er mit langtidsblodsukker i dag på cirka 6,5 procent (48 mmol/mol).

Hvordan overvandt du barriererne for motion, da du var meget overvægtig?

- Jeg tabte mig først cirka ti kilo, og så fik jeg mod på at tabe endnu mere. Det motiverede mig at tænke, at jeg godt kunne komme til at se normal ud igen, og at folk ikke længere ville kigge skævt efter mig på gaden. I træningscentret føler jeg nogle gange, at det buler ud alle steder, mens de andre er toptrimmede, men jeg er altid blevet mødt med stor respekt. Jeg gør jo noget frem for at ligge på sofaen derhjemme. Det har jeg fået at vide mange gange. Venner og familie bakker mig også rigtig meget op, og det gør, at jeg gerne vil vise, at jeg godt kan – også at jeg kan tabe de sidste 15-20 kilo.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes