MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Hvorfor skal jeg være aktiv?

Læs, hvorfor det er en fordel for dig at bevæge dig, samt hvilken type træning, der er bedst til dig med type 2-diabetes.

Fordele ved at du bevæger dig

Motion er en af de tre hjørnesten i behandlingen af diabetes. Den positive effekt af træning og bevægelse for personer med type 2-diabetes er særdeles veldokumenteret. Du kan desværre ikke løbe fra din diabetes. Men ved at føre et sundt og aktivt liv og passe din medicinering, kan du tage føringen og undgå, at den løber fra dig.Der er flere fordele ved at du bevæger dig mere i din hverdag, når du har type 2-diabetes.

  • Øger virkning af insulin, så din krop bedre kan optage sukkeret fra blodet
  • Sænker dit blodsukker og kan påvirke dit blodtryk og kolesterol i positiv retning
  • Øger dit psykiske og fysiske velvære
  • Opbygger og/eller bevarer muskler
  • Styrker knoglerne 
  • Hjælper med at fastholde et vægttab

Sådan virker motion på dit blodsukker

Klik på billedet herunder og få et overblik over, hvad der sker med dit blodsukker, når du dyrker motion.

Tekst og grafik: Rie Jerichow

Hvilken type træning er bedst til mig med type 2-diabetes?

Når du har type 2-diabetes viser forskning, at den mest optimale træningstype er en kombination af konditionstræning og styrketræning, da begge dele virker positivt på insulinfølsomheden.

Konditionstræning: Når du laver konditionstræning, også kaldet kredsløbstræning, belaster du dit hjerte og kredsløb. Det sker, når du laver bevægelser, der involverer de store muskelgrupper: Lår, baglår, mave og ryg - samtidig med du bliver så forpustet, at du har svært ved at føre en samtale. Det kunne f.eks. være intervalgang, løb, cykling, floorball, fodbold, svømning, sjipning, dans mv.

Styrketræning: Når du styrketræner forbedrer du din muskelstyrke. Det sker, når du belaster dine muskler, mere end de er vant til enten i maskiner, ved egen kropsvægt eller med frie vægte. 

Se øvelser, du selv kan lave

Forsigtighedsregler

Overordnet er faren ved at undlade fysisk aktivitet større end faren ved at udføre fysisk aktivitet, men du skal være opmærksom, hvis du har neuropati, truende fodsår, forhøjet blodtryk eller aktiv proliferativ retinopati: 

Neuropati og truende fodsår:  Her skal du mindske kropsbærende aktivitet såsom lange gåture, jogging/løb, step, dans mv. I stedet kan du cykle, ro, lave stolemotion og liggende øvelser.

Ved forhøjet blodtryk og aktiv proliferativ retinopati fraråder Sundhedsstyrelsen, at du laver hård intensitetstræning og at du kun styrketræner stille og roligt med lette vægte.

Tag din læge med på råd.

Motion, når du er insulinbehandlet

Hvis du er i insulingbehandling skal du være opmærksom på både højt og lavt blodsukker.

Lavt blodsukker

Hvis du er i insulinbehandling, skal du være opmærksom på, at du kan få lavt blodsukker, når du er aktiv. Hvis du oplever lavt blodsukker før, under eller efter fysisk aktivitet, er der flere ting, du kan gøre:

  • Nedsæt dosis af insulin før eller efter aktiviteten
  • Indtag ekstra kulhydrat inden eller evt. under og efter aktiviteten
  • Aftal med din læge, hvordan du gør

Du bør måle dit blodsukker, inden du går i gang med fysisk aktivitet. Mål også under og i timerne efter aktiviteten, da blodsukkeret kan falde i op til et døgn efter hård og langvarig fysisk aktivitet. Det er en god idé at gøre dette nogle gang, ind til du er sikker på, hvordan dit blodsukker reagerer på forskellige aktiviteter.

Højt blodsukker

Hvis dit blodsukker er højt (>15mmol/l) før du vil dyrke fysisk aktivitet, men du føler dig godt tilpas, er det ikke nødvendigt at udsætte aktiviteten. Mål dit blodsukker igen efter en halv time, og hvis det er stigende, eller du mærker ubehag (kvalme eller ondt i maven), bør du stoppe aktiviteten. Hvis dette sker, bør du tale med din læge om, hvad du skal gøre næste gang, dit blodsukker er højt før fysisk aktivitet.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes