MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Vælg din motionsform

Find ud af hvilken motionsform, der passer bedst til dig og dine behov.

Cykling er godt for dit kredsløb og skånsomt mod knæene

For at holde motivationen oppe er det vigtigt, at du vælger en motionsform, som du synes, er sjov. Samtidig skal den passe til dit niveau og til din krops fysiske formåen. Har du dårlige knæ, er det måske ikke lige løb, du skal kaste dig over, men mere skånsomme motionsformer som for eksempel svømning eller cykling.

Vi opdeler motionsformer i tre typer af træning:

  • Kredsløbstræning
  • Styrketræning
  • Smidighed og balance

Kredsløbstræning

Kredsløbstræning giver sved på panden og får pulsen i vejret.

Kredsløbstræning er godt for: Styrker hjerte-kar-systemet, sænker kolesteroltallet, blodtrykket og blodsukkeret, medvirker til vægttab, får insulinet til at virke bedre og giver alment velvære.

Kredsløbstræning er f.eks.: Rask gang, stavgang, cykling, spinning, svømning, løb, dans, roning, sjipning, boldspil, gymnastik, step, zumba, linedance og fitness.

Styrketræning

Styrketræning er godt for: Øger muskelmassen, sænker blodsukkeret og får insulinet til at virke bedre.

Styrketræning er f.eks.: Styrketræning på maskiner eller med frie vægte, styrketræning med egen kropsvægt: Rejse og sætte sig fra en stol, gå op og ned ad trapper, mavebøjninger. 

Smidighed og balance

Smidighed og balance er godt for: Øger muskelmassen, giver bedre balance og større smidighed, fokus på åndedrættet.

Smidighed og balance er f.eks.: Yoga, pilates, tai chi og åndedrætsøvelser.

Badminton

Cykling

Gåture

Intervalgang

Løb

Motionsfloorball

Petanque

Stavgang

Step

Styrketræning

Yoga

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes