MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Badminton

Badminton er hurtighed, eksplosiv styrke, overblik, taktisk snilde, teknisk kunnen og udholdenhed. Det er både konditions- og styrketræning og god motion for hele kroppen. Og så giver det anledning til en masse gode grin. Er det mon noget for dig?


Badminton er en meget populær ketsjersport i Danmark, og de fleste kender nok de store navne inden for dansk badminton som Victor Axelsen, Peter Gade, Camilla Martin, Tine Baun, Morten Frost og Poul Erik Høyer.

Men du behøver ikke være hverken professionel eller øvet for at nyde badminton. Spillet er også sjovt på motionsplan og for begynderen og giver dig mulighed for at bevæge dig samtidig med, at du har det sjovt. Det vigtigste er at spille med en eller flere, som har nogenlunde samme niveau, så det både er sjovt og udfordrende, og du får rørt dig en masse.

Sørg for at spille bolden godt rundt på banen og kæmp om hvert point. På den måde får I rørt jer godt i stedet for at stå stille og spille bolden til hinanden.

I kan vælge at spille single eller double (herredouble, damedouble eller mix double).

I spiller om 21 point pr. sæt. Både den servende og modtagende part scorer point ved hver vunden bold. Du vinder point ved at placere fjerbolden på modstanderens side af nettet, så han eller hun ikke formår at returnere den. Opstår der pointlighed ved 20, spiller I videre, indtil den ene part fører med 2 points, dog højst til 30. I en kamp spiller I bedst af 3 sæt.

Badminton styrker dit kredsløb og hjerte

Badminton stiller krav til udøverens kondition, da spillet ofte er intensivt og strækker sig over længere perioder. Af den grund bliver badminton betragtet som en konditionstrænende idrætsform, som primært forbedrer udøverens kredsløbsfunktioner - herunder samspillet mellem hjerte, lunger, blod, blodkar og muskler (deraf navnet kredsløbstræning).

Når du træner dit kredsløb, styrker du din krops evne til at transportere ilt ud til de arbejdende muskelgrupper. Jo mere ilt, din krop er i stand til at optage gennem lungerne og transportere ud i muskelcellerne, des mere energi producerer dine muskler. Det betyder, at du kan yde endnu mere, spille i længere tid og i højere tempo.

Dit hjertes funktion bliver også bedre gennem regelmæssig konditionstræning. Hjertets opgave er at transportere blod rundt i kroppen. Gennem træning øger du dit hjertes pumpekapacitet, da det skal opretholde ”iltkravet” fra dine arbejdede muskelgrupper.

Regelmæssig træning øger hjertets slagvolumen, som er et udtryk for den mængde blod hjertet pumper ud pr. sammentrækning. Hjertet vil derfor skulle trække sig sammen færre gange for at sende samme mængde blod rundt i kroppen. Du kan se og mærke dette på pulsen, som falder i takt med en forbedret kondition.

Øget insulinfølsomhed

En vigtig effekt af regelmæssig kredsløbstræning er, at insulinfølsomheden i dine celler øges. Kredsløbstræning har derfor stor indvirkning på sukkerreguleringen for personer med diabetes. Du vil bl.a. kunne nedsætte dit insulinforbrug betydeligt. Kredsløbstræning er derfor en vigtig faktor i opretholdelsen af dine cellers insulinfølsomhed.

Gavnlige effekter ved regelmæssig kredsløbstræning:

  • Øger dit fysiske og psykiske overskud
  • Bedre humør og overskud i hverdagen
  • Styrker dit hjerte og dine lunger, samt øger blodcirkulationen i kar og væv
  • Styrker dine muskler, knogler og led samt nedsætter risikoen for knogleskørhed senere i livet
  • Sænker dit blodtryk, blodsukker og indholdet af kolesterol i blodet
  • Øger din forbrænding og letter arbejdet med at holde din vægt nede
  • Øger din smidighed og giver dig selvtillid og velvære

Kom godt i gang med badminton

Har du ikke tidligere spillet badminton eller anden ketsjersport, kan det være en fordel at melde dig ind i en klub. I klubben får du træning og kommer godt i gang med sporten. Der er faste træningstider, som kan være en hjælp for nogle til at komme af sted og få trænet. Fordelen ved en klub er, at du altid har nogen at spille med. Her træner du sammen med en trup, der som regel består af både nye som erfarne spillere, yngre som ældre, mænd som kvinder. Samtidig er der altid en bane at spille på. Og er du glad for socialt samvær er der over hyggeligge træninger ofte sociale arrangementer, som kan være hyggelige at deltage i.

Du kan også vælge at spille sammen med venner og bekendte. Lej baner på timebasis i jeres lokale sportshal en dag, som passer ind i kalenderen.

Husk opvarmning og fairplay

Når det praktiske er på plads, er det bare med at komme ud og spille. Start altid med en god opvarmning, inden du griber ketsjeren. Opvarmning nedsætter markant risikoen for skader og øger din præstation i selve spillet. Løb nogle runder langs væggen i hallen. Brug armene, imens du løber, og sving dem, så dine skuldre bliver varmet op.

Badminton er en gentlemansport og en af de få idrætsgrene, hvor spillerne ofte selv dømmer, om bolden er inde eller ude. Det stiller naturligvis krav til spillernes moral og fairplay. Badminton handler således om god etikette – også i kampens hede. Lær spillets regler grundigt af kende. Det gør spillet spændende og langt sjovere, mens I sparer unødvendig spildtid ved at slå reglerne op eller spørge andre.

9 gode råd om badminton

  • Start altid med at varme op. Det øger din præstation og nedsætter risikoen for skader.
  • Snup cyklen ud til hallen, hvor du skal spille. Det giver ikke bare ekstra motion, men er også et led i din opvarmning til den kommende kamp.
  • Meld dig ind i en badmintonklub. Her får du undervisning, modstandere og medspiller samt inspiration til dit spil.
  • Husk at medbringe rigeligt med væske – gerne vand. Badminton giver sved på panden, og spillet tærer hårdt på væskedepoterne.
  • Husk noget sødt – gerne en juice eller noget frugt. Juice optages hurtigere end frugt, da det er flydende og er meget effektiv ved lavt blodsukker.
  • Varier dit spil og skift makker med dem, der spiller på banen ved siden af. Alle mennesker spiller forskelligt, og det vil give dig nye udfordringer – ikke kun fysisk, men også taktisk.
  • Husk ekstra bolde og gerne en ekstra ketsjer, hvis uheldet er ude.
  • Find nogle gode venner at spille med, det er både sjovt og motiverende.
  • Snup et ekstra håndklæde med. Det kan være varmt at spille og er rart med muligheden for at tørre svenden af i løbet af kampen.

Beklædning og udstyr til badminton

Sko
Ejer du ikke et par indendørssko, bør du anskaffe dig et par. Badminton er et spil, som kræver pludselige bevægelser. Derfor er det vigtigt, at du har sko, som er egnet hertil. Badmintonsko er lave i sålen og stødabsorberende og derved ideelle i forbindelse med retningsskift.

Spiller du i dine løbesko, risikerer du at vride om på foden. Årsagen er, at løbesko er bygget til løb ud af en lige vej og derfor udstyret med en højere hæl. Dine badmintonsko må desuden ikke have sorte såler, da de sætter mærker på banen.

Ketsjer
En god ketsjer er alfa og omega for et godt spil badminton. Du kan købe ketsjere i forskellige prisklasser, mærker og letvægtsmaterialer. En badmintonketsjer koster mellem 150 og 3000 kroner. Er du ny indenfor sporten, er det ikke tilrådeligt at købe den dyreste, da den ikke nødvendigvis er den bedste ketsjer for dig.

Det handler om at finde en ketsjer, der passer til dine ambitioner med spillet, mens den samtidig ligger godt i hånden. Nogle kan lide at spille med en ketsjer, der er lidt gods i, mens andre vil have en lettere. Prøv dig frem. Tag f.eks. forskellige ketsjere i hånden og sving lidt med dem. Det er vigtigt, at ketsjeren er fleksibel og samtidig stærk nok til at bære den type opstregning, du har brug for.

Tag en snak med ekspedienten i din sportsbutik. Han eller hun vil kunne guide dig frem til den ketsjer, der passer til dit niveau og den prisklasse, du har i tankerne.

Fjerbolde
Boldene i badminton består enten af plastik eller fjer. Er du ny indenfor sporten, så start ud med at bruge plastikbolde. De er billigere og mere holdbare end fjerbolde. Du kan få plastikbolde med tre hastigheder: langsom, medium eller hurtig.

Start med bolde af medium eller langsom hastighed. Badminton kan være et meget hurtigt spil, og det er nødvendigt at skifte boldene ud i takt med, at du bliver bedre. Fjerbolde koster omkring 150 kroner for et rør med 12 bolde.

Badmintonbanen
Den letteste måde at anskaffe en bane på er at leje én på timebasis i en badmintonhal. Du kan også melde dig ind i en badmintonklub. Det vil prismæssigt bedre kunne svare sig, hvis du spiller regelmæssigt. For en voksen koster det mellem 1.100 kroner og små 4.000 kroner om året at være medlem af en badmintonklub.

Vil du hellere leje en badmintonbane, koster det omkring 50 kroner i timen.

Træningstøj
Den rette beklædning er vigtig i forbindelse med komfort og bevægelighed under spillet. Badminton kan være fysisk krævende, og du får hurtigt varmen af spillet. Et par shorts eller lette bukser og en T-shirt er stort set alt, du behøver. En joggingdragt er også brugbar.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes