MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Cykling



Cykling er en yderst velegnet træningsform, hvad enten du dyrker det på motionsbasis eller blot benytter cyklen som transportmiddel. Cykling styrker muskler, kredsløbet og forbrænding, mens du får masser af frisk luft og oplevelser.

Der er dog betydelig forskel i den effekt, du får ud af din cykling. Cykling som motionsform giver et noget større udbytte, da intensiteten er højere.

Det er dog under alle omstændigheder god træning at bruge cyklen som transportmiddel, selv om du ikke får sved på panden. Det er nemlig en oplagt mulighed for at komme op på de 30 minutters daglig motion, som sundhedsstyrelsen anbefaler.

Cykling er en let måde at opnå stor effekt af din træning. Når du cykler, træner du de store muskelgrupper i benene, men du træner også læg, lår og balder. Desuden er cykling forbundet med en mindre skadesrisiko, da træningsformen er skånsom overfor led, sener og knogler.

Foruden styrkelse af dine muskler giver cykling en rigtig god kredsløbstræning. Din iltoptagelse forbedres, så du bedre omsætter ilt til energi i musklerne. For at forbedre din iltoptagelse, må du dog cykle med en vis belastning, så både din puls og åndedræt bliver presset.

I takt med at din kondition bliver bedre, vil du mærke, at du kan cykle hurtigere uden at blive forpustet og træt i samme omfang som tidligere.

Vi har testet en række forskellige motionsformer inden for cykling sammen med personer, der har type 1- eller type 2-diabetes:

Læs vores test af landevejscykling

Læs vores test af el-cykling

Læs vores test af mountainbiking

En god ikke vægtbærende motionsform

Cykling kender ingen aldersgrænse og kan dyrkes af alle - unge som ældre. Cykling er en såkaldt ikke vægtbærende motionsform i kategori med svømning, roning og ridning.

Ikke vægtbærende motionsform betyder, at din kropsvægt bliver holdt oppe af cyklen under motion og skåner derfor dine led, sener og muskler. Cykling anbefales til personer med overvægt, da disse nemmere vil kunne dyrke ikke vægtbærende motion i forhold til vægtbærende motionsformer såsom tennis, løb eller fodbold.

Læs mere

Kom godt i gang

9 gode råd

Beklædning til cykelturen

Førstehjælp til cyklen

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes