MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Gåture


Der er mange gode grunde til regelmæssigt at spænde skoene og begive sig ud på en gåtur.

  • "Alle virkeligt store tanker kommer ved at gå" (Friedrich Nietzche)
  • "Frygt ikke at gå langsomt. Frygt kun at stå stille" (Kinesisk ordsprog)
  • "Hvis du ikke kan finde tid til motion nu, må du finde tid til sygdom senere" (Wayne Pickering)

Tag en gåtest, og find ud af hvad dit udgangspunkt er

Læs om Jerrys erfaring med gang

10 gode grunde til at gå regelmæssigt

Her giver vores motionskonsulent 10 gode grunde til, hvorfor det er godt at gå.

  • Fremmer optagelsen af sukker ind i musklerne, hvorved blodsukkeret falder
  • Kroppen bliver mere følsom for insulin
  • At bruge energi - giver energi
  • Det er billigt og nemt
  • Du træner de store muskelgrupper
  • Du kan træne overalt – og i al slags vejr
  • Hjælper med at opbygge og vedligeholde stærke knogler, muskler og sener
  • Du forbrænder ca. 200 – 400 kJ. pr. 30 minutter
  • Mindsker risikoen for at udvikle hjerte-/karsygdomme
  • Giver velvære

Hvor mange skridt går du om dagen?

Du kan købe en skridttæller, der hjælper dig med at holde styr på, hvor mange skridt du går om dagen. En skridttæller kan øge dit fokus på, hvor meget du går i hverdagen og øge dit fokus på at øge dine skridt til de anbefalede 10.000.

Hvis du er dårligt gående eller meget inaktiv, skal du ikke fortvivle. Du får relativt mere ud af at øge antallet af daglige skridt fra for eksempel 2.000 til 5.000 end fra for eksempel 10.000 til 13.000.

Motivation med en skridttæller?

Nogle oplever, at de bliver mere motiverede til at gå, når de har en skridttæller.

For det første giver skridttælleren dig et svar på, hvor mange skridt du går hver dag. Er det mon flere eller færre end, du troede?

For det andet er skridttælleren en god igangsætter til en lille konkurrence med andre - eller blot med dig selv. Hvem går flest skridt i løbet af en dag eller en uge? Hvor meget og hvordan kan du øge antallet af skridt fra dag til dag - fra uge til uge?

Køb en skridttæller med hukommelse i netbutikken

10 minutters gåtur efter hovedmåltid

10 minutters gåture efter hvert hovedmåltid har vist sig at være mere effektiv på blodsukkeret end en gåtur på 30 min om dagen. Dette konkluderer forskere fra New Zealand efter at have sammenlignet gang efter hvert hovedmåltid (3 x 10 min) med 1 gåtur på 30 min i løbet af dagen for mennesker med type 2-diabetes.

41 personer med en gennemsnitsalder på 60 år deltog i forsøget, der viste, at dem, der gik en tur lige efter hovedmåltidet, havde et lavere blodsukker end dem, der gik 30 minutter i løbet af dagen. Dette gjaldt især i timerne efter måltidet, særligt aftenmåltidet, hvor kulhydratindtagelsen var høj. 

Forsøget forløb over 14 dage, hvorfor forskerne ikke kan se, om det har en betydning for langtidsblodsukkeret. Der er behov for yderligere forskning, der blandt andet undersøger effekten af gåture efter måltider over længere tid, samt varigheden af gåturen og frekvensen af gåture.

Kilde: Reynolds AN, Mann JI, Sheila Williams S, et al. Advice to walk after meals is more effective for lowering postprandial glycaemia in type 2 diabetes mellitus than advice that does not specify timing: a randomized crossover study, Diabetologia, Okt. 2016

Stavgang

En anden måde at gå på er er stavgang/Nordic Walking. Stavgang er en mere skånsom måde at gå på da hofter, knæ og ankler belastes mindre. Hvis du føler dig usikker i din gang eller har balanceproblemer kan stavene også være en god hjælp. Især hvis du går på ujævnt underlag, kan stavene være en stor hjælp.

Læs mere om stavgang

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes