MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Stolegymnastik

En stol, en klud og en bold. Så har du redskaberne til en omgang stolegymnastik. I Tønder dyrker Eva Holdt den blide idrætsform hver uge, og det får varmen til at stråle ud i alle muskler og led.

Eva Holdt, tredje deltager fra venstre, er 72 år og fik konstateret type 2 diabetes i 2002. Hun er pensioneret kontorassistent fra den lokale handelsskole. Udover stolegymnastik går hun til svømning i varmtvandsbassin to gange om ugen. Foto: Martin Bubandt

Jeg bliver godt brugt

20 stole er stillet op i en rundkreds i gymnastiksalen i Tønder. Vinduerne rager højt op og lukker den sidste rest af eftermiddagens vinterlys ind, og på væggene er der fyldt op med farverige billeder.

Om stolegymnastik

Effekt
Kan give øget kondition, styrke, balance, bevægelighed og koordination. I en kombination med forskellige redskaber såsom bolde, vandflasker, elastikker og klude kan det give yderligere effekt.

Plus
Skånsom motionsform, som kan udøves på forskellige niveauer, og give troen på, at man kan lave bevægelse på trods af nedsat muskelstyrke, lav kondition og nedsat balance. Hvis du er mere mobil, kan øvelserne laves stående bag stolen.

Minus
Dets ry. Er hårdere og sjovere, end man tror.

Udstyr
Stol uden armlæn, der står godt fast på gulvet. Sæt evt. stolen op ad en væg.

En flok kvinder defilerer stille og roligt ind i salen. Hilser på hinanden. Krænger jakkerne af og finder en stol at sætte sig på. Men selv om det ser mageligt ud at sætte sig på en stol, er damerne ikke kommet for at slappe af. Hver mandag eftermiddag mellem klokken 15 og 16 går de til stolegymnastik arrangeret af Diabetesforeningens lokalforening i Tønder. Og effekten er til at mærke, siger Eva Holdt, der deltager i aktiviteten på tredje år.

– Man får varmen i hele kroppen, forsikrer hun med et smil.

 

Husk at mærke efter

Instruktøren, der hedder Grete Dauberg, hilser velkommen og minder deltagerne om at lytte til deres krop under øvelserne.

– Jeg kan ikke se, hvordan I har det. Så I skal selv mærke efter, hvornår øvelserne føles gode eller mindre gode for jer. Jeg er bare kommet for at ’jawe’ rundt med jer på stolene, siger hun på klingende sønderjysk.

Grete Dauberg er frivillig i lokalforeningen og har taget forskellige kurser i blandt andet stolegymnastik.

Så går opvarmningen i gang. Grete beder deltagerne svinge med armene og gnubbe deres knæ, nakke og lår med hænderne.

 

Hele kroppen

Tilbuddet opstod som en idé i Diabetesforeningens lokalforening for tre år siden. Et par gange havde de haft besøg af Grete Dauberg som en smagsprøve på stolegymnastik. Det var så stor en succes, at bestyrelsen besluttede at sætte tilbuddet op på ugebasis, fortæller lokalforeningens formand Edith Tröster.

– Folk kommer hver gang, og vi griner og hygger os meget sammen. Det sociale har lige så stor betydning som selve motionen, siger hun.

Evas Blodsukker

Billede mangler

Før: 9,7,

Efter: 7,9

Eva Holdt har dyrket meget gymnastik i sit liv, men ikke færre end fire diskusprolapser og slidgigt i ryggen gør almindelig gymnastik på gulv til fortid for hende.

Derfor blev hun glad, da hun hørte, at man kan gå til stolegymnastik i Medborgerhuset. Og hun slog følgeskab med en veninde, der også har diabetes.

– Instruktøren er rigtig god. Hun gør øvelserne afvekslende, og hun kommer igennem hele kroppen. Jeg føler, at jeg får brugt dele af min krop, jeg ellers ikke ville bruge, fortæller Eva Holdt, inden hun og de andre stolegymnaster bliver bedt om at gribe redskaberne, der ligger under hver stol: En bold og et par klude med hjerter på.

 

Klude styrker knæet

Redskaberne bruger instruktøren til at afveksle øvelserne og styrke dele af kroppen, der ellers ville være svære at nå.

– Prøv at stille jer på kluden med det ene ben og glide ud til siden. Kan I mærke, hvordan det styrker knæet, spørger Grete.

’Sing halleluja. Sing it, sing halleluja’. Glad musik med fast rytme drøner ud af højttalerne og får smilene frem hos stolegymnasterne.

– Nå, er der nogen, der fryser, lyder det retoriske spørgsmål fra instruktørstolen, inden Grete lader deltagerne holde en vandpause.

Eva Holdt har fået let røde kinder og sætter munden til flasken for en tiltrængt tår vand.

– Jeg kan mærke, at der er kommet gang i kroppen. Det føles rigtig godt, siger hun og går tilbage til stolen, hvor dagens sidste øvelser skal i gang.

 

Ikke mere spræl

– Ej, hvor er I gode.

Instruktøren er ikke nærig med roserne, der får deltagerne til at lægge ekstra kræfter i øvelserne.

Hun beder deltagerne slå sig selv blidt på hovedet.

– Det lyder hult, bemærker én med et grin.

– Arh, det er helt normalt, svarer Grete Dauberg, inden hun gelejder videre til dagens sidste punkt på programmet: Udstrækning.

Få minutter efter er timen forbi, og Eva Holdt rejser sig fra sin stol. Hun går hen for at sludre med en af de andre deltagere, inden hun finder sin jakke og sin taske for at smutte hjem.

– Nu er jeg godt brugt. Men på en god måde. Resten af eftermiddagen er der vist ikke mere spræl i mig, siger hun med et smil.

Fortalt til Marlene Grøftehauge og bragt i medlemsbladet februar 2019

Sådan kommer du i gang

Tjek, om din lokalforening eller Ældre Sagen tilbyder stolemotion i nærheden af dig.

Bestil en gratis folder om stolemotion i Diabetesforeningens netbutik på netbutik.diabetes.dk. Søg under type 2-diabetes, øvelser til stolemotion. 

Se øvelser på diabetes.dk

Køb trænings-dvd’en "Træn dig glad" i Diabetesforeningens netbutik på netbutik.diabetes.dk

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes