MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Indkøb

Gå efter nøglehulsmærket og fuldkornsmærket

Når du køber madvarer, er der to mærker, som gør det lettere at vælge de sunde varer: Nøglehulsmærket og fuldkornsmærket.


Noeglehulsmaerke Lille

Varer med Nøglehulsmærket indeholder mindre fedt, mættet fedt, sukker og salt og flere kostfibre end andre varer af samme type.

Læs mere om Nøglehulsmærket

 


Fuldkorn Logo Lille

Varer med fuldkornsmærket har et højt indhold af fuldkorn og et lavt indhold af sukker og fedt.

Læs mere om Fuldkornsmærket


Varedeklarationer

Ikke alle typer varer kan få Nøglehulsmærket eller Fuldkornslogoet. For disse varegrupper er det en god idé at læse varedeklarationen på varen.  

På varedeklarationen står, hvilke ingredienser, varen er fremstillet af. Ingredienserne er nævnt i faldende vægt. Dvs. der er mest af det, der står først. Det skal også fremgå af ingredienslisten hvor meget skinke, der for eksempel er i en skinkesalat.

Af varedeklarationen fremgår en række andre oplysninger om varen, for eksempel om anvendelse, vægt, oprindelse, opbevaring og holdbarhed.

Næringsdeklaration

Næringsdeklarationen giver oplysninger om indholdet af energi (kJ og evt. kcal), kulhydrat, sukkerarter, fedt, mættede fedtsyrer, protein pr. 100 g af varen.

Der kan også være oplysninger om kostfibre, fedtsyrefordeling m.m.

Indkøbskort og indkøbsguide

Diabetesforeningen har udarbejdet et indkøbskort med anbefalinger for, hvor meget fedt, kostfibre, sukkerarter m.m., der må være i forskellige varegrupper. Anbefalingerne er baseret på de samme kriterier som Fuldkorns- og Nøglehulsmærket. Du kan bruge indkøbskortet som et praktisk hjælpemiddel til indkøb af dagligvarer, når du eksempelvis skal vælge imellem varer, der alle har Fuldkornslogoet/Nøglehulsmærket – eller hvis du står med et produkt, der slet ikke har et ’mærke’.

Download indkøbskortet

Køb indkøbskortet i vores netbutik

Indkøbskortet findes også i en version med billeder (udarbejdet i samarbejde med Sundhedsstyrelsen):

Download indkøbsguide med billeder

Lightprodukter

Når du køber ind, kan du godt gå efter mærkerne "light" eller "let". Men det er en god idé alligevel altid at læse deklarationen for at sikre dig, at varen ikke indeholder for meget sukker og/eller fedt.

Nogle produkter er mærket med ”light” eller ”let”, hvilket både kan henvise til indholdet af fedt og sukker.

Når ”light”/”let”-mærkningen omhandler fedt, skal varen have mindst 30 % lavere fedtindhold end andre varer af samme type. Indholdet af energi (kJ/kcal) i varen skal samtidig være mindst 30 % lavere.

Det vil sige et produkt mærket "light" eller "let" kan godt indeholde en del fedt. Eksempelvis er indholdet af fedt i "let" mayonnaise ca. 50 g pr. 100 g. Til sammenligning indeholder almindelig mayonnaise ca. 80 g fedt pr. 100 g.

Når ”light”-mærkningen omhandler sukker, skal sukker-indholdet være mindst 30 % lavere end i tilsvarende varer. Indholdet af energi (kJ/kcal) skal samtidig være mindst 30 % lavere.

I praksis betyder det, at både drikke, der er sødet med sukker og sødestoffer kan være mærket "light". Det er derfor vigtigt at læse varedeklarationen, når du køber drikkevarer. Hvis der er tilsat sukker, skal det stå i listen over ingredienser i drikken.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes