MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Frugt

Et af de officielle kostråd hedder:
Spis frugt og grønt – 6 om dagen. Husk mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner. (Kilde: altomkost.dk Fødevarestyrelsen)

Denne anbefaling gælder også, når du har diabetes. Det vil sige, at ca. 3 stykker frugt er passende for de fleste med diabetes. Hvis du vil tabe dig, kan du evt. spise lidt mindre – 1-2 stykker frugt om dagen.

Det er sundt at spise frugt, da det indeholder kostfibre, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m.

Fakta:
Frugt i rå form er ikke tilsat sukker, men har et naturligt indhold af sukker. Blodsukkeret stiger derfor, når man spiser frugt.

Du kan spise alle slags frugt, men i varierende mængde, da indholdet af kulhydrat er forskelligt. F.eks. indeholder en banan dobbelt så meget kulhydrat pr. 100 g som et æble.

Frugter

Billedet viser, hvor store mængder af forskellige slags frugter, der indeholder ca. 10 gram kulhydrat = 1 "stykke" frugt. F.eks. giver 150 g jordbær samme mængde kulhydrat – dvs. nogenlunde samme stigning i blodsukkeret – som 1 æble (på størrelse med en tennisbold).

Henkogt eller syltet frugt indeholder meget sukker. Vælg derfor gerne henkogt frugt i egen lage evt. sødet med sødestoffer.

Du kan spise mindre mængder af marmelade sødet med sukker.

Frugtjuice indeholder ca. 10 g kulhydrat pr. 100 g og giver dermed stigning i blodsukkeret. Hvis du eksempelvis drikker 1 dl frugtjuice, svarer det til at spise et stykke frugt. Generelt er det bedre at spise frugt fremfor at drikke det som juice.

Frugtjuice kan bruges til behandling af lavt blodsukker (hypoglykæmi).

Se skemaet over forskellige frugters indhold af kulhydrat

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes