MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kartofler, ris, pasta m.m.

Kartofler indeholder ca. 17 g kulhydrat pr. 100 g og giver stigning i blodsukkeret. Kolde kogte kartofler har et laverede indhold af kulhydrater, fordi nogle af kulhydraterne (stivelsen) bliver omdannet til resistens stivelse.

Vælg fuldkornsvarianter, når du spiser ris, pasta, nudler, bulgur, couscous, spelt, perlebyg m.m. De har et højere indhold af fuldkorn, kostfibre, vitaminer, mineraler m.m. 

100 g kogte ris, pasta, bulgur m.v. indeholder ca. 25 g kulhydrat og giver stigning i blodsukkeret. Mængden du spiser har derfor betydning for hvor meget dit blodsukker stiger. 

Vælg:

  • Kartofler og kartoffelprodukter med højst 5 g fedt pr. 100 g
  • Fuldkorns-ris, -pasta, -nudler, -bulgur, -couscous, -spelt, -perlebyg m.m.

Find opskrifter 

I fuldkornstemaet kan du finde opskrifter på retter med fuldkorn og læse mere om fordelene ved at vælge fuldkorn. 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes