MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Sukkerfri varer

Slik

Sukkerfrit slik f.eks. bolsjer, vingummi og lakrids er ofte sødet med sukkeralkoholer som isomalt, maltitol, maltitolsirup, sorbitol, og xylitol, der er kulhydrat. Indholdet af kulhydrat er næsten lige så højt som i de almindelige produkter. Sukkeralkoholerne giver dog mindre energi og mindre stigning i blodsukkeret end sukker. Hvis du spiser mere af disse slikprodukter, end hvad der svarer til ca. 10 g kulhydrat af gangen, skal du regne med, at dit blodsukker kan stige, selvom der står uden tilsat sukker på produktet.

Sukkerfrit tyggegummi er også ofte sødet med sukkeralkoholer. Hvis du spiser 1-2 stykker ad gangen nogle gange om dagen, har det ikke nogen praktisk betydning i forhold til stigning af blodsukkeret.

Der findes sukkerfrit slik, der ikke giver stigning i blodsukkeret. Det er sødet med f.eks. sucralose, steviol glycosider eller erythritol.

Chokolade

En del sukkerfri chokolade er sødet med sukkeralkoholer, og indholdet af fedt er typisk lige så højt som i almindelig chokolade, så der er ingen ernæringsmæssig fordel ved at vælge det.
Hvis du har lyst til chokolade, kan du vælge at spise et lille stykke almindeligt chokolade med et højt indhold af kakao – dvs. 70 % eller derover.
Alternativt kan du vælge en sukkerfri chokolade, der er sødet med f.eks. sucralose, steviol glycosid eller erythritol og med lavere indhold af fedt.

Se skemaet over sukkerfri slikprodukter

Læs mere om aspartam og risikovurderingen på DTU Fødevareinstituttets hjemmeside

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes