MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kulhydrater

Når du har diabetes, er det vigtigt at vide noget om kulhydrater, da det er dette næringsstof, der får dit blodsukker til at stige. Det er vigtigt, at du kender virkningen af de forskellige kulhydrater, og i hvilke mad- og drikkevarer de findes.

Tre typer kulhydrater

Kulhydrater kan inddeles i tre typer: sukkerarter, stivelse og kostfibre. Eksempler på, hvor kulhydrater forekommer:

  • Sukkerarter findes især i: sukkersødede drikke, slik, cornflakes, mælkeprodukter og frugt.
  • Stivelse findes især i: kartofler, ris, pasta, rugbrød, franskbrød og gryn.
  • Kostfibre findes især i: havregryn, rugbrød, grove grøntsager og tørrede bælgfrugter, som ærter, bønner og linser.

Kulhydrat nedbrydes i tarmsystemet til sukker, som optages i blodet. Insulin styrer omsætningen af kulhydrat og sørger for, at sukkeret kan komme ind i cellerne, så der kan dannes energi. Kulhydrat er den foretrukne energikilde for hjernen og muskelceller.

45-60 % af det samlede energiindtag bør komme fra kulhydrater (1).

  • 1 g kulhydrat = 17 kJ / 4 kcal
  • 1 g kostfiber = 8 kJ / 2 kcal

Du finder især kulhydrater i sukker, brød, mel, gryn, fuldkornspasta, -ris, kartofler, tørrede bælgfrugter, som ærter og bønner, mælk, frugt og grøntsager.

Simple og sammensatte kulhydrater

Kulhydrater inddeles i simple og sammensatte kulhydrater. De sammensatte kulhydrater deles igen op i stivelse og kostfibre. Kostfibre påvirker ikke blodsukkeret, men de fødevarer, vi får kostfibre fra, indeholder også andre typer kulhydrater.

Kulhydrater

Simple kulhydrater

Sammensatte kulhydrater

 

Stivelse

Kostfibre

Druesukker (glukose)

Frugtsukker

Mælkesukker (laktose)

Sukker

Brød

Kartofler

Ris

Pasta

Gryn

Rugbrød

Grove grøntsager

Frugt

Tørrede bælgfrugter

 

I netbutikken kan du købe pjecen "Kulhydrater og diabetes". Her kan du læse mere om kulhydrater og deres indvirkning på blodsukker mm.

Køb pjecen "Kulhydrater og diabetes"

1: Nordiske Næringsstofanbefalinger (2012)

Læs mere om kulhydrater

Sådan virker kulhydrater på din krop

Kend dine kulhydrater

Kostfibre

Påvirkning af blodsukkeret

Kulhydrattælling

Glykæmisk indeks

Glykæmisk load

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes