MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Påvirkning af blodsukkeret

Tidligere havde man den opfattelse, at kun de simple kulhydrater, som f.eks. sukker, blev optaget hurtigt og gav hurtige, store stigninger i blodsukkeret. I dag ved vi, at også visse typer af stivelse optages hurtigt og giver samme hurtige stigning i blodsukkeret som sukker. F.eks. stivelse fra franskbrød.

Det er bedst at vælge flest af de kulhydrater, der giver langsom stigning i blodsukkeret. Disse findes f.eks. i rugbrød, havregryn, pasta, ris og tørrede bælgfrugter.

Mængden af kulhydrat har stor betydning for, hvor meget blodsukkeret stiger. Jo mere stivelse, sukker, frugtsukker, mælkesukker og lignende du spiser til et måltid, jo mere vil blodsukkeret stige. Derfor er det vigtigt at fordele mængden af kulhydrater ud på alle dagens måltider.

Der er en række andre faktorer, der påvirker stigningen i blodsukkeret:

  • hvordan produkterne fremstilles, forarbejdes og tilberedes
  • måltidets sammensætning
  • måltidets indhold af fedt (fedt hæmmer mavens tømningshastighed og forsinker stigning i blodsukkeret)

Hver af de viste portioner indeholder 10 g kulhydrat.
Produkterne er vist i rækkefølge efter, hvilken indflydelse de har på blodsukkeret. Druesukker giver den største og hurtigste stigning i blodsukkeret, og rugbrød og tørrede bælgfrugter giver den mindste og langsomste stigning. 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes