MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Overvægt og vægttab


Selv et lille vægttab kan have en stor betydning

Ca. 70-80 % af personer med type 2-diabetes vejer for meget. Den gode nyhed er, at selv et relativt lille vægttab kan gøre en stor forskel. Et vægttab på 5-10% kan forbedre blodsukkerreguleringen, blodtryk og kolesteroltal hos de fleste.

Er du i tvivl, om du er overvægtig? Læs om BMI og taljemål

Sådan taber du dig

Hvis du gerne vil tabe dig eller er blevet rådet til det af din læge, er det vigtigt både at spise sundt, spise i passende mængder og at være fysisk aktiv. Du skal kort og godt bruge mere energi, end du tilfører kroppen.

Når du spiser mad og drikker, tilfører du kroppen energi.

Energien måler man i kalorier (kcal) eller kilojoule (kJ). På madvarers næringsdeklaration kan du altid læse, hvor meget energi der er i maden pr. 100 g. Du skal dog tænke på, at man sjældent spiser præcis 100 g.

Kroppen forbrænder en vis mængde energi for at kunne fungere.

Når du bruger din krop – dyrker motion eller laver andre former for bevægelse – bruger du ekstra energi. Al fysisk aktivitet er bedre end intet – og jo mere jo bedre.

Nøglen til vægttab er kosten

Kosten er nøglen til vægttab, mens regelmæssig motion er med til at fastholde vægttabet.

Motion kan være godt for din diabetes på anden vis, da det er med til at sænke værdierne af dit blodsukker, blodtryk, kolesteroltal og bedre insulinfølsomheden.

Vær realistisk i dine mål og lav gerne delmål, så livsstilsændringerne og vægttabet er til at overskue. På den måde vil du løbende opleve små sejre.

Få 9 gode råd til vægttab

Se forslag til dagskost

Det kan blive aktuelt at ændre i din blodsukkersænkende medicin, hvis du spiser meget mindre eller er mere fysisk aktiv, end du plejer. Det er derfor en god idé at tale med din læge og/eller en klinisk diætist, inden du ændrer dine mad- og motionsvaner væsentligt.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes