Fuldkornspartnerskabet er et samarbejde, som fremmer folkesundheden ved at arbejde for, at danskerne spiser mere fuldkorn.
Mission
Fuldkornspartnerskabet har til formål at skabe øget tilgængelighed af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning
Indsats
Partnerskabets strategi har fokus på fire elementer:
- Tilgængelighed: Der arbejdes for at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter. Herunder arbejdes der for at fuldkorn bliver tilgængeligt på nye markeder, så alle har muligheden for at vælge fuldkorn.
- Produktudvikling: Partnerskabet sørger for, at der udvikles fuldkornsprodukter, og at der tilsættes fuldkorn i produkter, der tidligere ikke har indeholdt fuldkorn.
- Logo og kommunikation: Sundhedsorganisationerne i partnerskabet kommunikerer viden om fuldkorn gennem deres forebyggende og sundhedspolitiske arbejde. Erhvervspartnerne fremmer kendskab og viden om fuldkorn gennem aktiviteter og sætter fuldkornslogoet på produkter med højt indhold af fuldkorn.
- Events og nye normer: Der arbejdes på at skabe nye normer, der får danskerne til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabets målgruppe er den danske befolkning, herunder den fjerdedel af danskerne, der spiser mindst fuldkorn.
Læs mere: Fuldkornspartnerskabet
Samarbejdspartnere
Fuldkornspartnerskabet består af Fødevarestyrelsen og sundhedsorganisationerne Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse. Derudover indgår en række Erhvervspartnere fra detailhandelen og fødevareproducenterne.
Kontaktperson
Sundhedskoordinator / klinisk diætist
Lisa Heidi Witt
Mail: lw@diabetes.dk
Telefon: +45 63 12 90 32