Page 30

Diabetes_maj_2017

| MAD | Uhm – NU er det NU! | 30 | Diabetes nr. 2 2017 Årstiderne skaber variation i vores måltider Brug en madplan Diabetesforeningens diætister giver dig forslag til ugentlige madplaner, som du kan finde på diabetes.dk – brug søgeordet “madplan”. Du får variation, du kan købe ind til flere dage, og du kan minimere madspild og dermed også spare penge. Et skrapt løg Ramsløg har en særlig skarp løgduft og er derfor nemme at finde i skoven. Nogle supermarkeder har ramsløg, og de fås også i tørret form. Ramsløg har et højt indhold af C-vitamin, og du kan bruge ramsløg f.eks. i en salat eller til pesto. Se opskrift side 36. Sød syltning Sommer er syltetid. Du kan søde med sødemiddel eller en kombination af lidt sukker og sødemiddel. Flydende sødemiddel er nemt og billigt at bruge til de lækre bær, frugter, rabarber og andre grøntsager. Få tips og opskrifter på diabetes.dk Ned med temperaturen Hvis du bruger varmluftsovn, skal du nedsætte temperaturen med 10-20 procent, f.eks. fra 200 til 180 grader. Varmluft fordeler varmen mere ensartet, og man kan derfor bedre have flere ting i ovnen på én gang. Varmluft giver som regel sprød skorpe. Jordbærrene ser indbydende ud, når de ligger og gør sig til i butikkerne – også når det er vinter. Til min datters store fortrydelse køber jeg dem dog ikke, og jeg har måttet indkassere flere irriterede mor-blikke på den konto. Men jeg holder fast, for jeg vil gerne skærpe hendes opmærksomhed på årstider. Hun er vokset op i en tid, hvor alle slags bær og grøntsager er tilgængelige uanset hvornår, og det er ærgerligt, synes jeg. Spiser vi efter årstiderne, skaber det variation i vores måltider. De danske råvarer i sæson er ofte billigere end andre. Der er færre sprøjtemidler i danske sæsonvarer end i tilsvarende udenlandske, og så sparer vi ressourcer, hvis vi køber sæsonvarer produceret i vores nærhed. Sådan har jeg ikke altid tænkt. Da vi for nogle år siden lavede en nytårsdessert her til medlemsbladet, var den pyntet med fine friske jordbær. Det blev vi kritiseret for – og med rette! Lige nu går vi sommeren i møde med blandt andet rabarber, asparges og blomkål. Uhm – nu er det nu! Du kan hente inspiration i Diabetesforeningens nye kogebog “Sommermad – 30 opskrifter til inde og ude”, som du får to opskrifter fra på side 33 og side 35. God sommer! Lisa Heidi Witt Af klinisk diætist Lisa Heidi Witt klumme MAD små tips 4


Diabetes_maj_2017
To see the actual publication please follow the link above