Page 50

Diabetes_maj_2017

| MOTION | Motion med type 1-diabetes: DE Tekst: Motionskonsulent Kirsti Pedersen og journalist Helen H. Heidemann, Diabetesforeningen AEROB ANAEROB Højt blodsukker Blodsukker ved start 7-10 mmol/l Lavt blodsukker Du præsterer bedst, hvis du kan opretholde | 50 | Diabetes nr. 2 2017 BEDSTE TIPS Hvordan undgår man lavt og højt blodsukker, når man motionerer med type 1-diabetes? 21 diabetesforskere fra hele verden har gennemgået de væsentligste studier på området og kommer med deres bedste råd i ny rapport. Her får du nogle af de vigtigste punkter. AEROB træning er f.eks. gang, cykling, jogging og svømning. Træningen involverer gentagne og sammenhængende bevægelser af de store muskelgrupper. Intensiteten er lav til middel, og du kan fortsætte i længere tid. ANAEROB træning er f.eks. vægtløftning, højdespring, sprint, kuglestød, svømning på kort distance, løb med høj intensitet og HIIT (Høj Intensiv Interval Træning). Træningen bygger på eksplosive bevægelser og kort intens træning. Blodsukker ved start 5-7 mmol/l Blodsukkeret er generelt stabilt, men meget intens og/eller kortvarig træning kan få blodsukkeret til at stige under og umiddelbart efter træning. Tip: Start med et blodsukker mellem 5-7 mmol/l. Vær opmærksom på forsinkede lave blodsukre efter endt træning. Blodsukkeret falder som regel Tip: Start med et blodsukker mellem 7-10 mmol/l. Der vil være behov for indtagelse af kulhydrater, hvis træningen fortsætter ud over 45 minutter. Ved længerevarende træning: nedsæt insulindosis og indtag flere kulhydrater. Højt blodsukker Lavt blodsukker


Diabetes_maj_2017
To see the actual publication please follow the link above